Użytkowanie samochodu z napędem 4×4 w warunkach miejskich budzi liczne dyskusje i kontrowersje, zwłaszcza w segmencie SUV i crossoverów.Zalety:Zapewnienie wyższej przyczepności podczas ruszania na śliskiej nawierzchni, szybkie pokonywanie rond i skrzyżowań w zimie, skuteczniejsze wsparcie dla systemów asysty trakcji i hamulców, pewność jazdy po nierównych ulicach czy wysokich krawężnikach oraz większe bezpieczeństwo dla mniej doświadczonych kierowców. Samochody 4×4 lepiej radzą sobie z nagłymi zmianami pogody – podczas deszczu ryzyko poślizgu i aquaplaningu jest istotnie niższe niż w autach z napędem na jedną oś. Łatwiej również manewrować podczas parkowania na niewielkich wzniesieniach czy śniegu.Wady:Wyższa masa auta i złożoność układu napędowego skutkuje najczęściej większym zużyciem paliwa i wyższymi kosztami bieżącej eksploatacji (wymiana olejów, filtrów i serwis przekładni rozdzielczej). W mieście większość systemów 4×4 wykorzystuje tryb FWD z automatycznie dołączanym AWD, zatem przy niewłaściwej konserwacji sprzęgła czy przekładni mogą szybciej pojawić się objawy zużycia niż w eksploatacji „terenowej”. Mały promień skrętu (szczególnie w autach z dużymi kołami i blokadami dyferencjałów) bywa uciążliwy na zatłoczonych parkingach. Dla użytkownika codzienne zagrożenia to także wyższy koszt opon (zawsze trzeba wymieniać komplet), potencjalnie szybsze zużycie sprzęgieł i łożysk oraz niewielkie, ale zauważalne wyższe koszty ubezpieczenia. Niemniej, w polskich warunkach zmiennej pogody i nierównych ulic korzystanie z 4×4 w mieście jest coraz częściej wybierane przez ostrożnych kierowców ceniących bezpieczeństwo ponad koszty utrzymania.