Nissan Pathfinder III 4.0 V6 2WD 250KM (R51, 2005–2012) to rasowy SUV klasy średniej, stworzony na klasycznej ramie, który idealnie łączy rodzinny komfort z możliwościami terenowymi oraz trwałością, typową dla japońskiej inżynierii. Flagowa benzynowa jednostka VQ40DE (4.0 V6, 250KM/385Nm, rozrząd łańcuchowy, 5AT/6MT, napęd na tył 2WD), zapewnia dynamiczne osiągi: przyspieszenie do 100 km/h w 8,4 s i vmax 196 km/h, a także stabilną reakcję na gaz – nawet przy wysokich obciążeniach. Realne spalanie oscyluje w granicach 15,5–18 l w mieście i 10,1–12,4 l w trasie z racji dużej masy i mocy silnika. Kluczowe zalety: ultra-trwały rozrząd (łańcuch praktycznie bezobsługowy do 300 tys., inspekcja napinacza po 180 tys.), bardzo tania regeneracja alternatora, osprzętu, tanie zamienniki zawieszenia (wiele części współdzieli z Navarą, Murano oraz X-terrą), legendarna odporność VQ40 na LPG oraz soft-tuning do nawet 275KM bez istotnego ryzyka. Model ceniony za wygodę jazdy, wygodne fotele, bogate wyposażenie wnętrza (skórzana tapicerka, klimatyzacja, automatyczna skrzynia, pełna elektryka szyb/luster, bogate nagłośnienie, panorama, praktyczny bagażnik od 516 do 2097 l), wysoką pozycję za kierownicą i ogrom przestrzeni dla pasażerów. WADY: szybkie zużycie automatycznej skrzyni w pracy flotowej, typowe wycieki pokrywy zaworowej po 130–160 tys. km, bugi elektroniki (centralny, podgrzewanie foteli), amortyzatory do kontroli co 100–120 tys., podatność ramy na korozję przy braku corocznej konserwacji. Model wymaga cyklicznej wymiany oleju (max co 10 tys.), kontroli napędu, rozrządu, inspekcji zawieszenia/oraz klimatyzacji. Pathfinder 4.0 V6 sprawdzi się zarówno dla rodzin, flot taxi event czy adventure-travelers szukających auta wytrzymałego, przewidywalnego i komfortowego na każdą pogodę oraz trasę.