Nissan Primera III 1.6 I 16V 109KM (P12, 2001–2008) – nowoczesny sedan/liftback kombi zaprojektowany w duchu XXI wieku. Sercem tej wersji jest czterocylindrowy motor QG16DE (1.6 16V, 109KM/150Nm, łańcuch rozrządu, 5MT, przód), gwarantujący dobrą elastyczność (0–100 km/h 12,4 s, vmax 184 km/h, spalanie miasto 7,2–8,0 l, trasa 5,7–6,2 l) i legendarną trwałość rozrządu – dożywotni łańcuch, wymagający inspekcji jedynie przy dużych przebiegach. Kabina to nowoczesna deska środkowa z cyfrowym panelem i oryginalnym wyświetlaczem, komfortowa tapicerka, dość niski poziom hałasu oraz bardzo praktyczny bagażnik (490–1620 l) zarówno w sedanie, jak i combi. Plusem jest bardzo tania obsługa osprzętu silnika (osprzęt dzielony z Almerą, Sunny, Note), szeroka baza zamienników zawieszenia i układów elektronicznych, dobra odporność na LPG IV gen., przewidywalność rozrządu i rzadkie poważne awarie. Do wad należy zaliczyć szybkie zużycie sprzęgła i amortyzatorów w miejskiej eksploatacji, typowe wycieki uszczelek zaworowych po 110–140 tys., bugi panelu środkowego i elektroniki centralnego zamka, amortyzatory do inspekcji po większych trasach, sporadyczną korozję procentową spodów drzwi oraz progów. Zdecydowanie polecane są regularne wymiany oleju (co 10 tys.), inspekcje softu/równań i napinacza rozrządu oraz sezonowe przeglądy wielowahaczowego zawieszenia. Primera III 1.6 to komfortowy samochód rodzinny, taxi premium, flota firmowa lub pewny daily car dla każdego, kto szuka bezstresowego użytkowania i taniego serwisu marek japońskich.