Nowe propozycje UE dotyczące prawa jazdy – dwuletni okres próbny i więcej zmian

0

Komisja Europejska zaprezentowała projekt nowelizacji przepisów dotyczących prawa jazdy, który wprowadza szereg istotnych zmian dla nowych kierowców oraz osób planujących uzyskanie uprawnień. Najgłośniejszym elementem tej reformy jest propozycja wprowadzenia dwuletniego okresu próbnego po zdaniu egzaminu. Jednak to nie jedyna nowość – pakiet zmian obejmuje także kwestie zdrowotne, ekologiczne i cyfrowe. Czego możemy się spodziewać?

Największą zmianą jest wprowadzenie obowiązkowego okresu próbnego dla kierowców, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy. Przez dwa lata będą oni traktowani jako kierowcy początkujący – z dodatkowymi ograniczeniami. Przekroczenie prędkości o więcej niż 20 km/h, użycie telefonu podczas jazdy czy prowadzenie pod wpływem alkoholu ma skutkować cofnięciem uprawnień i koniecznością ponownego zdania egzaminu. Komisja uzasadnia tę zmianę koniecznością walki z wysokim odsetkiem wypadków spowodowanych przez młodych kierowców.

Nowe przepisy mają również wprowadzić obowiązek odbycia dodatkowego szkolenia w połowie okresu próbnego – będzie to krótki kurs przypominający, połączony z oceną postaw i analizy typowych błędów. Ma on na celu utrwalenie bezpiecznych nawyków oraz weryfikację, czy młody kierowca nie prezentuje ryzykownych zachowań.

Kolejna zmiana to wprowadzenie unijnego cyfrowego prawa jazdy – dokument w formie elektronicznej, dostępny na urządzeniach mobilnych i zintegrowany z europejskimi bazami danych. Pozwoli to na szybszą weryfikację uprawnień w całej Unii Europejskiej, co będzie szczególnie istotne dla kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym.

Nowelizacja przewiduje również aktualizację zasad dotyczących zdrowia kierowców. Osoby ubiegające się o prawo jazdy będą musiały przedstawić aktualne badania, które potwierdzają brak przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdu – zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Co więcej, nowe przepisy zakładają wprowadzenie systemu automatycznego przypomnienia o obowiązku przedłużenia ważności uprawnień.

Nie zabrakło także odniesień do ekologii – Komisja Europejska rozważa wprowadzenie obowiązkowego szkolenia dotyczącego ekonomicznej i ekologicznej jazdy. Elementy takie jak efektywne wykorzystanie biegów, hamowanie silnikiem czy ograniczanie emisji CO₂ mają stać się częścią obowiązkowego kursu.

Projekt zmian ma charakter ogólnounijny, ale poszczególne państwa będą mogły dostosowywać szczegóły do własnych warunków. W Polsce propozycje te oznaczają konieczność zmiany wielu procedur w WORD-ach, szkołach jazdy oraz systemie nadzoru nad kierowcami. Jeśli projekt zostanie przyjęty w obecnej formie, nowe przepisy zaczną obowiązywać najwcześniej w 2026 roku.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj