Czujnik kąta skrętu kierownicy to jeden z tych elementów, których istnienia większość kierowców nie zauważa – aż do chwili, gdy zacznie działać nieprawidłowo. W nowoczesnych samochodach jest on kluczowy dla działania wielu systemów wspomagających jazdę i bezpieczeństwo, takich jak kontrola trakcji, stabilizacja toru jazdy, wspomaganie kierownicy o zmiennej sile, asystent pasa ruchu, a nawet systemy parkowania. Jego błędne ustawienie lub uszkodzenie może prowadzić do pozornie niespójnych i trudnych do zdiagnozowania problemów z prowadzeniem pojazdu, a także do wyświetlania komunikatów ostrzegawczych na desce rozdzielczej.
Jednym z najczęstszych objawów źle ustawionego czujnika kąta skrętu jest świecenie kontrolki układu ESP, ABS lub układu wspomagania kierownicy. Systemy elektroniczne nie są w stanie poprawnie odczytać położenia kierownicy, przez co uznają, że występuje błąd komunikacji lub niespójność danych. W wielu przypadkach samochód przechodzi w tryb awaryjny, ograniczając działanie systemów stabilizacji lub całkowicie je dezaktywując. Dla kierowcy oznacza to mniejszą kontrolę nad pojazdem, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni.
Kolejnym wyraźnym objawem jest nierówna praca wspomagania kierownicy – na przykład sytuacja, w której kierownica obraca się lżej w jedną stronę niż w drugą, lub wraca do pozycji środkowej w sposób niepłynny i nieprzewidywalny. Może się też zdarzyć, że auto zaczyna ściągać na jedną stronę, mimo że geometria zawieszenia jest prawidłowa, a opony są w dobrym stanie. Wszystko to wynika z faktu, że sterownik wspomagania bazuje na danych z czujnika kąta i jeśli są one błędne, siła wspomagania nie rozkłada się równomiernie.
W niektórych przypadkach występuje także trudność w wykonaniu pełnego skrętu lub wyczuwalne ograniczenie zakresu obrotu kierownicy, które nie wynika z uszkodzenia mechanicznego, lecz z błędnej interpretacji danych przez system. W pojazdach wyposażonych w aktywną kontrolę toru jazdy lub układ adaptacyjnego prowadzenia, może to prowadzić do nieoczekiwanych korekt toru jazdy lub błędnych reakcji na zakrętach.
Objawy mogą również ujawniać się podczas próby skalibrowania innych systemów – na przykład nieudane próby adaptacji układu ESP, problemy z ustawieniem zbieżności po naprawie zawieszenia czy odrzucenie procedury testowej przez komputer diagnostyczny. Czasami nawet niewielkie przesunięcie czujnika podczas demontażu kierownicy, kolumny lub poduszki powietrznej wystarczy, by system wykrył nieprawidłowość i zareagował ograniczeniem funkcji.
Błędne ustawienie czujnika kąta skrętu może też powodować trudności przy aktywacji systemów wspomagających parkowanie czy powrotu na pas ruchu. Te funkcje wymagają precyzyjnych danych o położeniu kierownicy, więc każde rozkalibrowanie skutkuje ich wyłączeniem lub nieprawidłową pracą. Kierowca może zauważyć, że system przestaje rozpoznawać skręt lub wykonuje manewry w sposób nieprzewidywalny.
W przypadku wystąpienia opisanych objawów konieczne jest przeprowadzenie kalibracji czujnika kąta skrętu za pomocą odpowiedniego testera diagnostycznego. Proces ten polega na ustawieniu fizycznego położenia kierownicy w pozycji neutralnej i przypisaniu tej wartości jako punktu zerowego w pamięci komputera. Po poprawnym przeprowadzeniu kalibracji wszystkie zależne systemy powinny powrócić do prawidłowego działania.
Podsumowując – źle ustawiony czujnik kąta skrętu powoduje szereg objawów, które wpływają nie tylko na komfort, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy. Nierówna siła wspomagania, błędy systemów ESP i ABS, ściąganie auta oraz nieprzewidywalne zachowanie w zakrętach to sygnały, których nie wolno ignorować. Współczesne samochody wymagają precyzyjnej współpracy układów elektronicznych i mechanicznych – a czujnik kąta skrętu jest jednym z kluczowych punktów tej współpracy.