Objawy zużycia czujnika NOx w układzie SCR

Czujnik NOx to jeden z najważniejszych elementów układu SCR, odpowiadający za monitorowanie poziomu tlenków azotu w spalinach przed i za katalizatorem. Zużycie lub awaria czujnika NOx prowadzi do szeregu objawów, które mogą utrudnić codzienną eksploatację pojazdu. Najczęstszym sygnałem jest zapalenie się kontrolki „check engine” lub dedykowanego komunikatu o usterce systemu emisji spalin na desce rozdzielczej. Komputer pokładowy może zarejestrować błędy dotyczące nieprawidłowej pracy układu SCR, nadmiernej emisji NOx lub braku reakcji na wtrysk AdBlue. Objawem zużycia czujnika są także częstsze próby regeneracji katalizatora, spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa oraz przejście pojazdu w tryb awaryjny (ograniczenie prędkości i mocy). W niektórych przypadkach system może błędnie informować o braku AdBlue lub konieczności serwisu układu SCR, mimo że płyn jest uzupełniony. Zużyty czujnik NOx może także powodować niestabilną pracę silnika, szarpanie podczas przyspieszania i nierówne obroty. Diagnostyka komputerowa pozwala potwierdzić awarię – typowe błędy to P2202, P2203, P2204 (w zależności od marki i modelu). Wymiana czujnika NOx to inwestycja w sprawność układu SCR, niższe koszty eksploatacji i zgodność z normami emisji.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: