Objawy zużytej pompy ciśnieniowej w układzie AWD

Pompa ciśnieniowa w układzie AWD (na przykładzie Haldex) odpowiada za generowanie odpowiedniego ciśnienia oleju, które umożliwia sprawne działanie sprzęgła i płynny rozdział momentu obrotowego. Jej zużycie prowadzi do szeregu charakterystycznych objawów. Pierwszym symptomem jest zwykle pojawianie się kontrolki błędu napędu AWD lub komunikatu serwisowego na desce rozdzielczej. W praktyce użytkownik zauważa niestabilność w działaniu napędu: auto traci właściwości trakcyjne na śliskiej nawierzchni, napęd nie dołącza tylnej osi (lub robi to z wyraźnym opóźnieniem, szarpnięciem), pojawiają się nietypowe hałasy (buczenie pompy lub stuki przy przełączaniu napędu), a czasami „check engine”. W niektórych przypadkach mogą wystąpić wycieki oleju spod obudowy Haldex oraz spadek poziomu ciśnienia odczytywany przez komputer pokładowy. Diagnoza powinna opierać się na testach ciśnienia w układzie (specjalistycznym sprzętem diagnostycznym), ocenie kondycji oleju oraz inspekcji elektryki pompy (zużyte szczotki, przepalone bezpieczniki). Ignorowanie objawów zużytej pompy ciśnieniowej grozi stopniową degradacją sprzęgła, utratą napędu oraz nieprzewidzianymi kosztami naprawy. W razie wystąpienia opisanych objawów zaleca się natychmiastowe zgłoszenie do serwisu i niekontynuowanie jazdy w trybie awaryjnym, aby uniknąć powikłań mechanicznych.