Czy era elektryczna jest gotowa na kultowego hot hatchbacka? Volkswagen tak sądzi, prezentując na targach IAA Mobility 2023 koncepcję ID przesiąkniętą nostalgią. Ta koncepcja ma na celu połączenie prawie półwiecznej tradycji GTI z ekologicznymi ambicjami Volkswagena.
Jeśli przypomnisz sobie o identyfikatorze VW, to nie jest przypadek, że niedawno pojawił się model 2all Concept. Volkswagen celowo dążył do stworzenia linii GTI. Wynikiem jest pojazd, który zachowuje prawie identyczne cechy stylistyczne, choć teraz ozdobione są one czernią i czerwienią. Przednie i tylne zderzaki zostały sportowo przeprojektowane, a samochód jeździ na kołach hołdujących klasycznemu Mk1 GTI. Przyciemniane tylne lampy oraz tylny błotnik, który harmonijnie łączy się z czarnym obramowaniem szyby, dodają mu estetyki. Osłona chłodnicy została ozdobiona czarnym kolorem z czerwonymi akcentami, a logo GTI jest obecne wszędzie.
A teraz zagłębmy się w mechanikę tego efektownego, czerwonego hot hatcha. Choć Volkswagen nie ujawnia pełnych szczegółów, potwierdza, że pod maską znajduje się potężny elektryczny układ napędowy o wysokich osiągach. W skład zestawu wchodzi również elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przednich kół. Co więcej, GTI Experience Control umożliwia szeroki zakres personalizacji, od regulacji zawieszenia i układu kierowniczego po symulację zmiany biegów, co przywołuje ducha klasycznych GTI.
Wnętrze pojazdu jest pełne retro uroku. Układ ID z dwoma ekranami jest nadal obecny, ale w koncepcji ID. GTI mamy wiele klasycznych ustawień wskaźników. Chcesz poczuć się jak za kierownicą Mk2 GTI? To jest możliwe. A jeśli znajdziesz się na torze Nürburgring, ulepszony wyświetlacz przezierny wyświetli układ toru na dolnej części przedniej szyby. Nawet pasażerowie nie zostają zaniedbani, ponieważ czasy okrążeń są wyświetlane na przedniej szybie.
Chociaż to na razie spekulacje, Volkswagen sugeruje, że 12,9-calowy wyświetlacz centralny, 10,9-calowy wyświetlacz kierowcy i wiele fizycznych elementów sterujących zbliża się do standardów produkcyjnych. Volkswagen wyraźnie podkreśla, że ID. GTI Concept stanowi „przedsmak ekscytującej przyszłości GTI”, co sugeruje, że może trafić do produkcji. Co więcej, mimo sportowego charakteru, ta koncepcja nie rezygnuje z praktyczności – może pomieścić pięć osób i oferuje pojemność bagażnika wynoszącą 17,3 stóp sześciennych.
Nie jest jeszcze jasne, kiedy ta koncepcja stanie się rzeczywistością produkcyjną. Jednak ID. GTI Concept zadebiutuje na targach IAA Mobility 2023 od 5 września, dając nam wgląd w zelektryfikowaną przyszłość. To gotowy dowód na to, że Volkswagen ID. Koncepcja GTI starannie łączy bogatą historię kultowego GTI z elektryzującą przyszłością.