Opel Astra G – dane techniczne

Opel Astra drugiej generacji, znana również jako Astra G, to model, który zadebiutował w 1998 roku, zastępując popularną Astrę F. Samochód ten wprowadził szereg istotnych zmian konstrukcyjnych, technologicznych i stylistycznych, umacniając pozycję Opla w segmencie kompaktowym. Dzięki solidnemu wykonaniu, szerokiej gamie jednostek napędowych i różnorodności wersji nadwoziowych, Astra G zdobyła uznanie zarówno wśród kierowców prywatnych, jak i flotowych.

Historia i rozwój modelu

Opel Astra G był odpowiedzią na rosnące wymagania rynku pod względem bezpieczeństwa, komfortu i ekologii. Inżynierowie Opla postawili na całkowicie nową platformę Delta, która charakteryzowała się większą sztywnością nadwozia, poprawioną dynamiką jazdy oraz lepszym poziomem ochrony pasażerów. Model ten miał być bardziej nowoczesny i konkurencyjny w stosunku do takich rywali jak Volkswagen Golf IV, Ford Focus czy Toyota Corolla.

Samochód zyskał bardziej opływową sylwetkę, co poprawiło aerodynamikę i zmniejszyło zużycie paliwa. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów, Astra G była również bardziej odporna na korozję, co było jedną z największych bolączek poprzedniej generacji.

Wersje nadwoziowe i wymiary

Opel Astra G był dostępny w różnych wersjach nadwoziowych, które spełniały potrzeby szerokiego grona odbiorców. Do wyboru były:

Typ nadwozia Liczba drzwi Liczba miejsc Długość (mm) Szerokość (mm) Wysokość (mm) Pojemność bagażnika (l)
Hatchback 3/5 5 4110 1709 1425 370–1140
Sedan 4 5 4252 1709 1425 460–1230
Kombi (Caravan) 5 5 4288 1709 1465 480–1500
Coupé 2 4 4267 1709 1390 460–800
Kabriolet 2 4 4267 1709 1390

 

Silniki i osiągi

Opel Astra G oferował szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Dzięki temu każdy mógł znaleźć wersję odpowiednią do swoich potrzeb, od ekonomicznych jednostek po dynamiczne silniki o sportowym charakterze.

Rodzaj paliwa Pojemność (cm³) Moc (KM) Moc (kW) Lata produkcji
Benzyna 1199 65 48 1998–2000
Benzyna 1199 75 55 2000–2004
Benzyna 1389 90 66 1998–2003
Benzyna 1389 90 66 2003–2009
Benzyna 1598 75 55 1998–2000
Benzyna 1598 85 63 2000–2004
Benzyna 1598 101 74 1998–2009
Benzyna 1796 116 85 1998–2001
Benzyna 1796 125 92 2000–2004
Benzyna 1998 136

 

Wyposażenie i innowacje

Opel Astra G wyróżniał się na tle konkurencji bogatym wyposażeniem. Już w podstawowej wersji oferowano ABS, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz regulowaną kolumnę kierownicy. W wyższych wersjach dostępne były m.in.:

  • Klimatyzacja,
  • System kontroli trakcji (TC),
  • Elektrycznie sterowane szyby i lusterka,
  • Skórzana tapicerka,
  • System nawigacji.

Opcjonalnie można było zamówić reflektory ksenonowe, które w tamtym czasie były nowością w segmencie kompaktowym.

Popularność i sprzedaż

Astra G cieszyła się ogromną popularnością w Europie i na świecie. Do 2004 roku, kiedy model został zastąpiony przez Astrę H, wyprodukowano ponad 3,95 miliona egzemplarzy. Samochód był szczególnie lubiany w Niemczech, Polsce i Wielkiej Brytanii, gdzie oferowano go również pod marką Vauxhall.

Opel Astra OPC – sportowy akcent

Sportowa wersja Astry G, oznaczona jako OPC (Opel Performance Center), była dostępna w dwóch wariantach:

  • Astra OPC 2.0 Turbo (200 KM) – charakteryzowała się przyspieszeniem do 100 km/h w 6,8 sekundy.
  • Astra OPC X-Treme – prototyp bazujący na wersji wyścigowej, osiągający moc 326 KM.

Astra G w Polsce

W Polsce Opel Astra G był jednym z najpopularniejszych samochodów kompaktowych. Ceniło się go za niskie koszty eksploatacji, dostępność części zamiennych oraz trwałość. Szczególnie popularne były wersje z silnikami 1.6 16V oraz 1.7 DTI, które oferowały dobrą równowagę między osiągami a kosztami.

Opel Astra G to model, który na stałe zapisał się w historii motoryzacji jako samochód niezawodny, wszechstronny i dostępny dla szerokiego grona odbiorców. Jego sukces był wynikiem połączenia nowoczesnej technologii, atrakcyjnego designu i praktyczności. Dzięki temu Astra G wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym i jest wspominana jako jedno z najlepszych aut kompaktowych swojej epoki.