Opel Astra H to trzecia generacja kompaktowego bestsellera niemieckiej marki, która zadebiutowała w 2004 roku. Ten model kontynuował tradycję solidnych, wszechstronnych samochodów, oferując jeszcze więcej zaawansowanych technologii, wyższy komfort jazdy i szereg wersji nadwoziowych. Astra H była produkowana do 2014 roku, kiedy to jej miejsce zajęła czwarta generacja modelu – Astra J. W międzyczasie, Astra H zdobyła ogromną popularność, sprzedając się w milionach egzemplarzy na całym świecie.
Historia i kontekst powstania
Wprowadzając Astrę H, Opel chciał stworzyć model, który spełni oczekiwania zarówno klientów indywidualnych, jak i flotowych. Rynek samochodów kompaktowych był wówczas niezwykle konkurencyjny, z dominującymi modelami jak Volkswagen Golf V, Ford Focus II czy Toyota Corolla. Astra H miała wyróżniać się świeżym designem, bogatym wyposażeniem i szeroką gamą silników.
Samochód został zaprojektowany na platformie Delta II, co pozwoliło zwiększyć wymiary nadwozia w porównaniu do poprzedniej generacji, a także poprawić przestronność kabiny i bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki większej sztywności nadwozia oraz zaawansowanym systemom wspomagającym, Astra H oferowała pewne prowadzenie i wysoki poziom ochrony.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Astra H była modelem, który wyznaczał nowy kierunek w designie Opla. Nowoczesne, dynamiczne linie nadwozia, charakterystyczne reflektory w kształcie łezki i wyraziste przetłoczenia nadawały jej elegancki, a jednocześnie sportowy wygląd. Projekt nadwozia był dziełem zespołu kierowanego przez Bryana Nesbitta, znanego z pracy nad Chryslerem PT Cruiser.
Wersje nadwoziowe:
- Hatchback (3- i 5-drzwiowy) – najpopularniejsze wersje, oferujące praktyczność i kompaktowe wymiary.
- Sedan – skierowany do rodzin i klientów flotowych, z większym bagażnikiem.
- Kombi (Caravan) – idealne dla osób potrzebujących dużej przestrzeni ładunkowej.
- GTC (3-drzwiowe) – sportowa wersja, wyróżniająca się agresywnym wyglądem.
- TwinTop – kabriolet z elektrycznie składanym twardym dachem.
Wersja nadwoziowa | Długość (mm) | Szerokość (mm) | Wysokość (mm) | Rozstaw osi (mm) |
---|---|---|---|---|
Hatchback 3d | 4249 | 1753 | 1460 | 2614 |
Hatchback 5d | 4253 | 1753 | 1460 | 2614 |
Kombi (Caravan) | 4515 | 1753 | 1496 | 2703 |
Sedan | 4587 | 1753 | 1458 | 2703 |
TwinTop | 4476 | 1753 | 1411 | 2614 |
Silniki i osiągi
Opel Astra H był dostępny z szeroką gamą silników benzynowych i wysokoprężnych, co pozwalało dostosować samochód do różnych potrzeb klientów. Wśród jednostek napędowych znalazły się zarówno ekonomiczne silniki o małej pojemności, jak i sportowe jednostki o wysokiej mocy.
Silnik | Pojemność (cm³) | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Rodzaj paliwa |
---|---|---|---|---|
1.2 8V | 1199 | 75 | 106 | Benzyna |
1.4 16V | 1364 | 90 | 125 | Benzyna |
1.6 16V | 1598 | 101 | 147 | Benzyna |
1.8 16V | 1796 | 125 | 165 | Benzyna |
2.0 16V Turbo | 1998 | 200 | 280 | Benzyna |
1.7 CDTI | 1686 | 101 | 240 | Diesel |
2.0 CDTI | 1998 | 150 | 320 | Diesel |
Wyposażenie i technologie
Astra H była dostępna w kilku poziomach wyposażenia, co pozwalało na dopasowanie auta do oczekiwań różnych grup klientów. Już w podstawowej wersji oferowano:
- ABS,
- Poduszki powietrzne,
- Centralny zamek,
- Elektryczne szyby.
W wyższych wersjach i jako opcje dodatkowe dostępne były m.in.:
- System kontroli trakcji i ESP,
- Reflektory adaptacyjne AFL,
- Dwustrefowa klimatyzacja,
- System nawigacji z ekranem dotykowym.
Astra OPC – sportowy charakter
W 2005 roku Opel zaprezentował sportową wersję Astry H – OPC (Opel Performance Center). Wyposażony w turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 240 KM, samochód ten osiągał prędkość maksymalną 244 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,4 sekundy. Astra OPC wyróżniała się agresywnym wyglądem z większymi wlotami powietrza, spoilerami i sportowym zawieszeniem.
Popularność i sprzedaż
Astra H odniosła ogromny sukces rynkowy. Do końca produkcji w 2014 roku sprzedano ponad 3,9 miliona egzemplarzy na całym świecie. Samochód był szczególnie popularny w Europie, gdzie rywalizował z najlepszymi w segmencie kompaktowym. W Polsce Astra H była często wybierana przez klientów indywidualnych i firmy, dzięki swojej niezawodności, niskim kosztom eksploatacji i szerokiej ofercie wersji.
Astra H w Polsce
Na polskim rynku Astra H cieszyła się dużym zainteresowaniem, zarówno jako nowy samochód, jak i na rynku wtórnym. Wersje z silnikami 1.7 CDTI i 1.9 CDTI były szczególnie cenione za oszczędność i trwałość. Model ten był również popularny wśród kierowców flotowych, którzy doceniali jego funkcjonalność i niskie koszty eksploatacji.
Opel Astra H to samochód, który łączył nowoczesne technologie, atrakcyjny design i wszechstronność, stając się jednym z najważniejszych modeli w historii Opla. Jego sukces na rynku był wynikiem połączenia innowacyjnych rozwiązań, przemyślanego projektu i szerokiej gamy silników oraz wersji nadwoziowych. Do dziś Astra H pozostaje ceniona jako solidny i niezawodny wybór w segmencie kompaktowym.