Opel Astra H – dane techniczne

Opel Astra H to trzecia generacja kompaktowego bestsellera niemieckiej marki, która zadebiutowała w 2004 roku. Ten model kontynuował tradycję solidnych, wszechstronnych samochodów, oferując jeszcze więcej zaawansowanych technologii, wyższy komfort jazdy i szereg wersji nadwoziowych. Astra H była produkowana do 2014 roku, kiedy to jej miejsce zajęła czwarta generacja modelu – Astra J. W międzyczasie, Astra H zdobyła ogromną popularność, sprzedając się w milionach egzemplarzy na całym świecie.

Historia i kontekst powstania

Wprowadzając Astrę H, Opel chciał stworzyć model, który spełni oczekiwania zarówno klientów indywidualnych, jak i flotowych. Rynek samochodów kompaktowych był wówczas niezwykle konkurencyjny, z dominującymi modelami jak Volkswagen Golf V, Ford Focus II czy Toyota Corolla. Astra H miała wyróżniać się świeżym designem, bogatym wyposażeniem i szeroką gamą silników.

Samochód został zaprojektowany na platformie Delta II, co pozwoliło zwiększyć wymiary nadwozia w porównaniu do poprzedniej generacji, a także poprawić przestronność kabiny i bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki większej sztywności nadwozia oraz zaawansowanym systemom wspomagającym, Astra H oferowała pewne prowadzenie i wysoki poziom ochrony.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Astra H była modelem, który wyznaczał nowy kierunek w designie Opla. Nowoczesne, dynamiczne linie nadwozia, charakterystyczne reflektory w kształcie łezki i wyraziste przetłoczenia nadawały jej elegancki, a jednocześnie sportowy wygląd. Projekt nadwozia był dziełem zespołu kierowanego przez Bryana Nesbitta, znanego z pracy nad Chryslerem PT Cruiser.

Wersje nadwoziowe:

  1. Hatchback (3- i 5-drzwiowy) – najpopularniejsze wersje, oferujące praktyczność i kompaktowe wymiary.
  2. Sedan – skierowany do rodzin i klientów flotowych, z większym bagażnikiem.
  3. Kombi (Caravan) – idealne dla osób potrzebujących dużej przestrzeni ładunkowej.
  4. GTC (3-drzwiowe) – sportowa wersja, wyróżniająca się agresywnym wyglądem.
  5. TwinTop – kabriolet z elektrycznie składanym twardym dachem.
Wersja nadwoziowa Długość (mm) Szerokość (mm) Wysokość (mm) Rozstaw osi (mm)
Hatchback 3d 4249 1753 1460 2614
Hatchback 5d 4253 1753 1460 2614
Kombi (Caravan) 4515 1753 1496 2703
Sedan 4587 1753 1458 2703
TwinTop 4476 1753 1411 2614

Silniki i osiągi

Opel Astra H był dostępny z szeroką gamą silników benzynowych i wysokoprężnych, co pozwalało dostosować samochód do różnych potrzeb klientów. Wśród jednostek napędowych znalazły się zarówno ekonomiczne silniki o małej pojemności, jak i sportowe jednostki o wysokiej mocy.

Silnik Pojemność (cm³) Moc (KM) Moment obrotowy (Nm) Rodzaj paliwa
1.2 8V 1199 75 106 Benzyna
1.4 16V 1364 90 125 Benzyna
1.6 16V 1598 101 147 Benzyna
1.8 16V 1796 125 165 Benzyna
2.0 16V Turbo 1998 200 280 Benzyna
1.7 CDTI 1686 101 240 Diesel
2.0 CDTI 1998 150 320 Diesel

Wyposażenie i technologie

Astra H była dostępna w kilku poziomach wyposażenia, co pozwalało na dopasowanie auta do oczekiwań różnych grup klientów. Już w podstawowej wersji oferowano:

  • ABS,
  • Poduszki powietrzne,
  • Centralny zamek,
  • Elektryczne szyby.

W wyższych wersjach i jako opcje dodatkowe dostępne były m.in.:

  • System kontroli trakcji i ESP,
  • Reflektory adaptacyjne AFL,
  • Dwustrefowa klimatyzacja,
  • System nawigacji z ekranem dotykowym.

Astra OPC – sportowy charakter

W 2005 roku Opel zaprezentował sportową wersję Astry H – OPC (Opel Performance Center). Wyposażony w turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 240 KM, samochód ten osiągał prędkość maksymalną 244 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,4 sekundy. Astra OPC wyróżniała się agresywnym wyglądem z większymi wlotami powietrza, spoilerami i sportowym zawieszeniem.

Popularność i sprzedaż

Astra H odniosła ogromny sukces rynkowy. Do końca produkcji w 2014 roku sprzedano ponad 3,9 miliona egzemplarzy na całym świecie. Samochód był szczególnie popularny w Europie, gdzie rywalizował z najlepszymi w segmencie kompaktowym. W Polsce Astra H była często wybierana przez klientów indywidualnych i firmy, dzięki swojej niezawodności, niskim kosztom eksploatacji i szerokiej ofercie wersji.

Astra H w Polsce

Na polskim rynku Astra H cieszyła się dużym zainteresowaniem, zarówno jako nowy samochód, jak i na rynku wtórnym. Wersje z silnikami 1.7 CDTI i 1.9 CDTI były szczególnie cenione za oszczędność i trwałość. Model ten był również popularny wśród kierowców flotowych, którzy doceniali jego funkcjonalność i niskie koszty eksploatacji.

Opel Astra H to samochód, który łączył nowoczesne technologie, atrakcyjny design i wszechstronność, stając się jednym z najważniejszych modeli w historii Opla. Jego sukces na rynku był wynikiem połączenia innowacyjnych rozwiązań, przemyślanego projektu i szerokiej gamy silników oraz wersji nadwoziowych. Do dziś Astra H pozostaje ceniona jako solidny i niezawodny wybór w segmencie kompaktowym.