Druga generacja modelu Opel Manta, znana jako Manta B, zadebiutowała w 1975 roku, zastępując pierwszą generację – Manta A. Był to samochód stworzony z myślą o kierowcach, którzy poszukiwali dynamicznego, sportowego coupé w rozsądnej cenie. Produkowany aż do 1988 roku, Opel Manta B stał się jedną z ikon motoryzacji, pozostając w pamięci jako samochód, który idealnie łączył osiągi, styl i funkcjonalność.
Kontekst historyczny i inspiracje projektowe
Lata 70. to czas, gdy na europejskich drogach zaczęły dominować samochody o dynamicznym wyglądzie i sportowych aspiracjach. Opel Manta B powstał w odpowiedzi na sukces modeli takich jak Ford Capri oraz na rosnące zapotrzebowanie na samochody typu „pony car” w europejskim wydaniu. Projekt nadwozia inspirowano estetyką amerykańskich muscle cars, jednocześnie zachowując kompaktowe rozmiary i lekkość, które były kluczowe dla sukcesu na rynku europejskim.
Linie nadwozia Manty B były bardziej nowoczesne niż w przypadku jej poprzedniczki. Główne cechy to wydłużona maska, elegancko opadająca linia dachu i krótki tył, które nadawały samochodowi wyjątkową aerodynamikę. Wygląd Manty B był tak ponadczasowy, że nawet dziś samochód ten uchodzi za jeden z najlepiej zaprojektowanych modeli Opla.
Szeroka gama wersji i silników
Opel Manta B oferowała ogromną różnorodność wariantów wyposażeniowych i silnikowych, co było jednym z powodów jej sukcesu rynkowego. Bazowa wersja napędzana była skromnym silnikiem 1.2 o mocy 60 KM, który był idealny dla oszczędnych kierowców szukających taniego w utrzymaniu samochodu. Wersje pośrednie obejmowały jednostki 1.6 i 1.9, które oferowały większą moc i dynamikę jazdy.
Największe emocje wzbudzały jednak topowe wersje, takie jak Manta GT/E, wyposażone w 2-litrowe silniki z wtryskiem paliwa, generujące aż 110 KM. W tamtych czasach były to wartości, które zapewniały bardzo dobre osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 10 sekund i prędkość maksymalną przekraczającą 190 km/h.
Innowacje techniczne i zawieszenie
Pod względem technicznym Opel Manta B wyróżniał się zaawansowanym na tamte czasy zawieszeniem. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, natomiast z tyłu belkę skrętną z wahaczami wleczonymi. Rozwiązania te zapewniały bardzo dobre właściwości jezdne, co było kluczowe dla sportowego charakteru samochodu. Prowadzenie Manty było precyzyjne i przewidywalne, co zdobyło uznanie zarówno wśród kierowców codziennych, jak i tych szukających emocji na torze wyścigowym.
Warto wspomnieć, że Manta B była stosunkowo lekka – waga bazowych wersji wynosiła około 1 tony, co w połączeniu z dobrym rozkładem masy sprawiało, że samochód świetnie trzymał się drogi.
Wersje nadwoziowe i modernizacje
Manta B występowała w dwóch wariantach nadwoziowych. Początkowo oferowano jedynie 2-drzwiowe coupé, ale w 1978 roku do gamy dołączył 3-drzwiowy liftback o nazwie Manta CC (Combi-Coupé). Liftback wyróżniał się większą funkcjonalnością dzięki dużej tylnej klapie i przestronnemu bagażnikowi, co uczyniło go bardziej praktycznym wyborem dla rodzin.
W 1982 roku Opel przeprowadził lifting Manty B. Zmodernizowano wnętrze i wprowadzono nowe, plastikowe zderzaki zamiast wcześniejszych, chromowanych. Zmiany te miały na celu nie tylko odświeżenie wyglądu, ale także poprawę bezpieczeństwa pasażerów i pieszych.
Ciekawostki i sukces w motorsporcie
- Rajdy i wyścigi
Opel Manta B była popularnym samochodem w motorsporcie, szczególnie w rajdach. Wersje przygotowane do sportu osiągały znakomite rezultaty w wielu międzynarodowych zawodach. Jedną z najbardziej znanych wersji była Manta 400 – homologacyjna wersja rajdowa z 2,4-litrowym silnikiem o mocy 275 KM. Dzięki lekkości i znakomitemu zawieszeniu, Manta 400 była konkurencyjna nawet wobec samochodów z napędem na cztery koła. - Kulturowy fenomen
W Niemczech Opel Manta B stała się ikoną popkultury. Samochód ten zyskał nawet swoją własną serię dowcipów – tzw. „Manta Witze”, które odnosiły się do stereotypowych właścicieli Manty jako ludzi kochających tuning i szybkie samochody. Z czasem te żarty stały się częścią niemieckiego folkloru motoryzacyjnego. - Film i literatura
Manta B pojawiała się także w filmach i książkach. Jednym z najbardziej znanych filmów jest „Manta, Manta” z 1991 roku, w którym samochód odegrał główną rolę. Film ten do dziś cieszy się kultowym statusem wśród fanów motoryzacji.
Dziedzictwo i współczesność
Choć produkcja Manty B zakończyła się w 1988 roku, jej legenda trwa do dziś. Samochód jest ceniony przez kolekcjonerów i miłośników klasycznych pojazdów. Wiele egzemplarzy przetrwało w świetnym stanie, a kluby miłośników Manty organizują zloty i rajdy, które przyciągają setki uczestników.
Dla Opla Manta B była czymś więcej niż tylko modelem w gamie – była symbolem czasów, w których samochody projektowano z pasją i dbałością o detale. Nawet po ponad czterech dekadach od debiutu, Manta B pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych modeli w historii marki.