Wielką ambicją BMW na nadchodzące lata jest wprowadzenie na rynek tzw. 'nowej klasy’, która planowana jest na rok 2025, równocześnie z debiutem kolejnej generacji elektrycznej Serii 3. Pojęcie 'Nowa Klasa’ zadebiutowało po raz pierwszy na początku lat 60. XX wieku, a wówczas towarzyszyły mu ogromne oczekiwania. Oznaczało to również ostateczne wejście niemieckiego producenta BMW na rynek premium.
Jeśli spojrzymy na plany przyszłości BMW, skoncentrowane są one głównie na projekcie Nowej Klasy. Wprowadzona w nowej Serii 3, ma ona stanowić nie tylko pojedynczy model, ale nową platformę technologiczną, która obejmuje zaawansowane technologie akumulatorów, systemy zaawansowanej asystencji kierowcy oraz modułową konstrukcję, umożliwiając różnorodne warianty nadwoziowe. Od limuzyn, poprzez kombi, coupe, kabriolety, aż po SUV-y – wszystkie te modele, różniące się rozstawem osi i układem jezdnym, wpisują się w koncepcję Nowej Klasy.
Gdy BMW 1500, pierwszy model oryginalnej Nowej Klasy, zadebiutowało na arenie międzynarodowej na targach IAA we Frankfurcie jesienią 1961 roku, wzbudziło ogromne zainteresowanie uczestników. Ten nowy średniej klasy model z Monachium okazał się przełomem, na który nikt wcześniej nie był przygotowany. BMW 1500 zrewolucjonizowało niemiecką motoryzację, prezentując nowe podejście skoncentrowane na designie i dostarczając dużą dawkę dynamicznej jazdy. Pod względem technologicznym było to prawdziwe arcydzieło, nie tylko dzięki czterocylindrowemu silnikowi rzędowemu o mocy 55 kW/75 KM, ale także dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technicznym, takim jak pięciołożyskowy wał korbowy czy przednie hamulce tarczowe, które zapewniały skuteczne hamowanie przy maksymalnej prędkości 150 km/h. Poza tym, design samochodu emanował subtelnym włoskim stylem, podobnie jak to miało miejsce w przypadku BMW 3200 CS, który był napędzany potężnym silnikiem V8.
BMW 1500 trafiło na rynek w idealnym momencie, kiedy Niemcy, po zakończeniu wojny, zaczęli osiągać rosnący sukces gospodarczy, a obywatele zyskiwali coraz większą siłę nabywczą. Po raz pierwszy w historii Niemiec rejestrowano ponad milion nowych pojazdów rocznie, a popyt na większe samochody wzrósł niemal nieskończenie. Minimalna cena BMW 1500 wynosząca 9500 marek niemieckich uczyniła z niego dostępną opcję na tamte czasy. Wcześniej BMW oferowało modele, które mieściły się w różnych kategoriach, od małego BMW 700 do olbrzymiego „barokowego anioła”. Nowa Klasa była zatem odpowiedzią na potrzeby rynku, po latach produkcji niszowych modeli, takich jak BMW 503/507 pod koniec lat 50. XX wieku, oraz po uniknięciu przejęcia BMW przez Daimlera o włos. W momencie wzrostu gospodarczego Niemcy potrzebowały odpowiedniego samochodu, a modelem tym okazał się BMW 1500.
Duże zainteresowanie klientów modelem średniej wielkości, początkowo określanym jako „Mittelwagen” (średniej wielkości samochód), zaowocowało zamówieniem około 25 000 egzemplarzy w przedsprzedaży na początku 1962 roku. W kwestiach projektowych, szef działu projektów BMW, Wilhelm Hofmeister, konsultował się z włoskim projektantem Giovannim Michelottim. Po światowej premierze wprowadzono kilka drobnych poprawek konstrukcyjnych i zwiększono moc do 59 kW/80 KM, dzięki nieco wyższemu stopniowi sprężania. Podczas jazdy BMW 1500 okazało się, że jest nie tylko przestronne i ma duży bagażnik, ale również potrafi poruszać się z pewną szybkością, pomimo wagi wynoszącej około 950 kilogramów. Przy okazji, samochód prezentował się stylowo i ekskluzywnie. Jednym z istotnych aspektów była także ekonomiczność – zbiornik paliwa o pojemności 53 litrów pozwalał na przejechanie około 500 kilometrów przy zachowaniu maksymalnej prędkości 150 km/h.
Jednak to nie tylko silnik, ale przede wszystkim układ jezdny, wprowadzał nowe standardy w segmencie średniej klasy. Szef działu rozwoju, Fritz Fiedler, oraz dyrektor ds. testów, Eberhard Wolff, zaprojektowali rozpórkową oś przednią w połączeniu z wzdłużnie umieszczonymi tylnymi kołami o średnicy 14 cali, zamiast pierwotnie planowanych 13 cali. To połączenie zapewniło dynamiczną jazdę, która wciąż jest ceniona przez miłośników motoryzacji.
Nie ma wątpliwości, że Nowa Klasa szybko znalazła swoje miejsce w świecie motorsportu. Już w 1963 roku BMW