Peugeot 206 – najczęstsze problemy z elektroniką

0

Peugeot 206, mimo że uchodzi za samochód raczej prosty konstrukcyjnie, jak na swoje czasy był wyposażony w zaskakująco rozbudowaną elektronikę – zwłaszcza w lepiej wyposażonych wersjach. Z biegiem lat właśnie układy elektryczne i elektroniczne zaczęły przysparzać właścicielom najwięcej problemów, często trudnych do jednoznacznej diagnozy. Choć wiele z tych usterek nie unieruchamia auta, to potrafią uprzykrzyć codzienną eksploatację, powodując losowe usterki, świecące kontrolki czy niesprawne systemy komfortu. Poniżej zebrano najczęstsze bolączki elektroniczne, z jakimi borykają się użytkownicy Peugeota 206.

Jedną z najczęstszych awarii jest problem z centralnym zamkiem. Objawia się on brakiem reakcji na pilota, niedziałającymi zamkami w poszczególnych drzwiach albo samoczynnym zamykaniem i otwieraniem auta. Przyczyną bywa uszkodzony siłownik, zimne luty w sterowniku zamka lub problemy z instalacją drzwi – zwłaszcza w okolicach przelotek kabli między drzwiami a karoserią. W niektórych przypadkach problem znika po ponownym zsynchronizowaniu pilota, ale częściej wymaga sprawdzenia okablowania i naprawy mechanicznego elementu zamka.

Kolejnym uporczywym problemem są wariacje wskaźników na desce rozdzielczej. Wiele egzemplarzy 206 cierpi na niestabilne wskazania prędkościomierza, poziomu paliwa czy obrotomierza. Czasem wskaźniki zamarzają, innym razem spadają do zera i wracają dopiero po ponownym uruchomieniu silnika. Problem leży zazwyczaj w uszkodzonym liczniku lub zimnych lutach na płytce drukowanej. Czasami pomaga demontaż i przelutowanie, ale w starszych egzemplarzach konieczna bywa wymiana całego zestawu wskaźników.

Użytkownicy często skarżą się również na zapalające się losowo kontrolki – check engine, airbag czy ABS. Przyczyn może być wiele – od drobnych błędów czujników po problemy z instalacją. W przypadku kontrolki poduszek powietrznych winny bywa szczególnie często przewód pod fotelem pasażera, który ulega przetarciu lub poluzowaniu. Wystarczy delikatne poruszenie fotelem, by kontrolka się zapaliła. Problem z ABS-em może natomiast wynikać z uszkodzonego czujnika przy kole, co objawia się błędami podczas odczytu prędkości obrotowej kół.

Nie brakuje także problemów z elektrycznymi szybami – przestają działać w jednym kierunku, reagują z opóźnieniem lub w ogóle nie odpowiadają na wciśnięcie przycisku. Często winny jest zużyty silnik podnośnika szyby albo uszkodzony przycisk. Zdarza się również, że z winy przeciążenia elektrycznego dochodzi do przepalenia bezpiecznika lub uszkodzenia wiązki przewodów, co może objawiać się także innymi usterkami w obrębie drzwi.

Częstym problemem w chłodniejszym okresie roku są także usterki wentylatora nawiewu. Wiele egzemplarzy 206 cierpi na awarie rezystora dmuchawy – objawia się to brakiem regulacji siły nawiewu (działa tylko na jednym biegu lub wcale). W innych przypadkach wentylator w ogóle się nie uruchamia z powodu uszkodzonego silnika nawiewu lub przepalonego bezpiecznika. Naprawa nie jest skomplikowana, ale wymaga dostępu do trudno dostępnych elementów pod deską rozdzielczą.

W wersjach z klimatyzacją automatyczną lub manualną zdarza się także usterka panelu sterowania temperaturą – pokrętła mogą działać z opóźnieniem lub w ogóle nie zmieniać ustawień, a powietrze leci tylko w jednym kierunku. Najczęściej winny jest uszkodzony silniczek klap nawiewu albo panel sterujący, który trzeba zdemontować i ewentualnie wymienić.

Niektóre wersje cierpią także na problemy z oświetleniem – zwłaszcza tylne światła potrafią działać losowo, np. zapalając się razem z kierunkowskazem lub gasnąc po wciśnięciu pedału hamulca. Winowajcą są zwykle skorodowane styki w lampach tylnych, wtyczki z wilgocią lub słabej jakości masa. Czyszczenie styków i poprawienie połączeń często wystarcza, by usunąć usterkę.

Podsumowując – elektronika w Peugeocie 206 nie należy do najbardziej awaryjnych w swojej klasie, ale wiek aut i ich przebiegi sprawiają, że drobne problemy z układami elektrycznymi są dość powszechne. Na szczęście w większości przypadków są to usterki stosunkowo proste do zdiagnozowania i naprawy. Regularna kontrola wiązek, przekaźników i styków pozwala utrzymać 206 w dobrej formie i uniknąć irytujących niespodzianek na co dzień.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj