Peugeot 206 – typowe usterki silników benzynowych

0

Silniki benzynowe montowane w Peugeocie 206 cieszą się opinią trwałych i stosunkowo tanich w serwisie jednostek. Mimo że model ten ma już swoje lata, na rynku wtórnym wciąż dostępne są tysiące egzemplarzy z tymi właśnie silnikami, zarówno w wersjach ośmio-, jak i szesnastozaworowych. Jednak nawet najprostsza konstrukcja nie jest wolna od typowych problemów. W przypadku Peugeota 206 wiele usterek powtarza się niezależnie od wersji nadwoziowej czy przebiegu, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy eksploatacji lub zakupie auta z silnikiem benzynowym.

Jedną z najczęstszych bolączek wszystkich wersji benzynowych – od podstawowego silnika jeden jeden do mocniejszego jeden sześć – są problemy z układem zapłonowym. W wielu przypadkach zawodzą cewki zapłonowe, zwłaszcza w wersjach z pojedynczą listwą cewkową. Objawy to nierówna praca silnika, szarpanie przy przyspieszaniu, trudności z rozruchem i zapalająca się kontrolka silnika. Wymiana samej cewki lub całej listwy nie jest skomplikowana ani kosztowna, ale w niektórych przypadkach trzeba ją powtórzyć po kilku latach.

Kolejnym częstym problemem są awarie czujników, zwłaszcza czujnika położenia wału korbowego, czujnika temperatury cieczy chłodzącej oraz sondy lambda. Ich awaria objawia się zazwyczaj zapaleniem kontrolki silnika, spadkiem mocy i nieprawidłową pracą jednostki napędowej, szczególnie na zimno. W przypadku sondy lambda dochodzi również do wzrostu spalania oraz nierównej pracy silnika na biegu jałowym.

Wielu użytkowników zgłasza także nieszczelności układu dolotowego – zwłaszcza w silnikach jeden cztery oraz jeden sześć szesnastozaworowych. Przypadkowe rozszczelnienie przewodów podciśnieniowych lub zużycie uszczelki przepustnicy potrafi skutkować falującymi obrotami i trudnością z utrzymaniem równej pracy na jałowym biegu. Do tego dochodzą także problemy z samą przepustnicą – jej zabrudzenie lub awaria silniczka krokowego również powodują niestabilność pracy silnika.

Do typowych problemów należy też wyciek oleju spod pokrywy zaworów. To jedna z najbardziej powszechnych usterek, szczególnie w jednostkach ośmiozaworowych. Wyciek oleju nie zawsze prowadzi od razu do poważnych konsekwencji, ale może powodować nieprzyjemny zapach, zaplamienie komory silnika i z czasem prowadzić do spadku poziomu oleju poniżej minimum.

Silniki benzynowe Peugeota 206 nie posiadają hydraulicznych popychaczy, co oznacza konieczność okresowej regulacji luzów zaworowych. Wielu użytkowników o tym zapomina, a zbyt małe luzy mogą prowadzić do wypalenia zaworów – objawia się to spadkiem mocy, nierówną pracą silnika i problemami z uruchomieniem na zimno. Regularna kontrola i ustawienie luzów co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów pozwala uniknąć kosztownej naprawy głowicy.

Zdarzają się również problemy z uszczelką pod głowicą, szczególnie w starszych egzemplarzach lub autach eksploatowanych na bardzo krótkich trasach. Objawy to ubytek płynu chłodniczego, biały dym z wydechu, „maślany” osad pod korkiem oleju lub przegrzewanie silnika. Jeśli usterka zostanie zignorowana, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika.

Wersje benzynowe 206 nie są wolne także od drobnych, ale uciążliwych awarii osprzętu, takich jak zacinające się termostaty, zużyte pompy wody, czy przepalające się czujniki temperatury zewnętrznej, które mogą wpływać na pracę systemów komfortu. Choć nie są to usterki krytyczne, potrafią dać się we znaki w codziennej eksploatacji – szczególnie zimą lub podczas dłuższych tras.

Podsumowując – silniki benzynowe Peugeota 206 uchodzą za proste, trwałe i tanie w naprawie, ale jak każdy element mechaniczny, mają swoje słabsze strony. Regularna wymiana oleju, kontrola stanu osprzętu, unikanie jazdy na zbyt krótkich dystansach i reagowanie na pierwsze objawy problemów pozwolą cieszyć się bezproblemową jazdą przez długie lata. Jeśli tylko dba się o podstawowy serwis, 206 z benzyną pod maską może okazać się jednym z najmniej kłopotliwych aut w swojej klasie.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj