309 to kompaktowy model marki Peugeot produkowany w latach od 1985 do 1993 roku. Nadany numer trzysta dziewięć posiada nieprzypadkowo, ponieważ projekt przygotowany do produkcji nie miał wówczas zastąpić modelu 305, a jedynie zapewnić pełne moce produkcyjne nowo przejętej fabryce od koncernu Chryslera umiejscowionej w Ryton. Wdrożona do produkcji cywilna 309-tka wyposażona była w cztery jednostki benzynowe oraz dwa diesle. 309 GTI montowana była z jednostką napędową 1900 cm3 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jak się domyślacie na rynku niewiele mamy egzemplarzy GTI.
Nam do opisania przypadł egzemplarz cywilny Peugeota 309 z 1991 roku produkcji. Co ciekawe kupiony został w Poznańskim salonie Peugeot i przez cały ten czas jest w jednej rodzinie – stąd zamontowane prawdziwe czarne blachy.
Właścicielem prezentowanego „Puga” jest Paweł, który przejął od rodziny kierownice 309-tki i wprowadził auto na zupełnie nowe drogi. Z modyfikacji warto wymienić zestaw zawieszenia pochodzący od firmy Supersport model SU80. Było trochę krzesani iskier, nie wszystko chciało się zmieścić jak należy. Jednak finalnie na przedzie zagościł gwint, a na tyle pojawiła się zmodyfikowana belka skrętna.
Klasyczna linia tego kompaktowego Peugeot’a idealnie zgrała się z wyglądem felg aluminiowych wzorowanych na kultowych BBS’ach. Koła w rozmiarze 16″ i szerokościach 8J z przodu oraz 9J z tyłu w połączeniu z niskim zawieszeniem prezentują się doskonale.
Jak się domyślacie 309-tka ma u Pawła dożywocie, Właściciel również deklaruje chęć utrzymania tego egzemplarza w jak najlepszej kondycji. Drobne zmiany nie zaburzają youngtimerowego wyglądu Peugeota, a jedynie lepiej definiują jego „image”.
Nam oczywiście wygląd auta przypadł do gusty, od wyjazdu z krajowego salonu jest w bardzo dobrych rękach co łatwo ocenić po utrzymaniu auta. Trzymamy kciuki za kolejne prace przy aucie i wykrzesanie z tej 309-tki jeszcze więcej klimatu z tamtych lat.
Tekst: Redakcja
Fot. Marcin Bukowski