Pierwsze BMW Serii 3: jak wyglądał debiut modelu w 1975 roku?

0

BMW Serii 3 zadebiutowało w 1975 roku podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie, otwierając nowy rozdział w historii marki. Model E21 był następcą popularnego BMW serii 02 i wprowadził zupełnie nową koncepcję kompaktowego sedana klasy premium.

Design i konstrukcja: BMW E21 wyróżniało się sportową sylwetką zaprojektowaną przez Paula Bracqa, z charakterystycznymi podwójnymi reflektorami (w wersjach 320 i 323i) oraz klasycznymi „nerkami” na grillu. Kokpit był skierowany w stronę kierowcy – to rozwiązanie stało się znakiem rozpoznawczym marki na dekady.

Silniki i osiągi: Początkowo oferowano modele z czterocylindrowymi silnikami M10: 316, 318 i 320. W 1977 roku pojawiła się wersja 323i z sześciocylindrowym silnikiem R6 o mocy 143 KM, która osiągała 100 km/h w 8,7 sekundy. Był to prawdziwy „driver’s car”, ceniony za prowadzenie i dynamikę.

Technologia i innowacje: E21 było pierwszym BMW wyposażonym w system kontroli przegrzania silnika (Check Control) i opcjonalny system wtrysku paliwa Bosch K-Jetronic. Auto słynęło z precyzyjnego układu kierowniczego i świetnie zestrojonego zawieszenia, co szybko uczyniło je ikoną wśród entuzjastów jazdy.

Wpływ na rynek: BMW Serii 3 E21 zyskało uznanie zarówno w Europie, jak i w USA, stając się wzorem dla przyszłych sportowych sedanów klasy premium. Do 1983 roku wyprodukowano ponad 1,36 miliona egzemplarzy, co ugruntowało pozycję BMW w segmencie.

Dziedzictwo: Debiut BMW Serii 3 w 1975 roku zapoczątkował linię modelową, która przez kolejne generacje stała się synonimem sportowego charakteru, jakości i innowacji. E21 to dziś ceniony klasyk, który zapisał się na kartach historii motoryzacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj