Volkswagen Passat Variant generacji B6 z jednostką 2.0 BlueTDI to model, w którym po raz pierwszy wprowadzono rozwiązania związane z redukcją emisji spalin poprzez zastosowanie systemu SCR i płynu AdBlue. Zbiornik AdBlue w tej wersji ma pojemność około 17 litrów i pozwala na pokonanie około 12–14 tysięcy kilometrów przy średnim zużyciu na poziomie 1,2–1,4 litra na 1000 km. Wlew AdBlue zlokalizowano w bagażniku pod podłogą, co wymagało podniesienia klapy, lecz z czasem Volkswagen w nowszych generacjach wprowadził rozwiązanie w postaci wygodniejszego wlewu obok korka paliwa. Silnik 2.0 BlueTDI w tej generacji rozwijał moc 143 KM i generował moment obrotowy rzędu 320 Nm, co pozwalało na przyspieszenie do 100 km/h w około 9,8 sekundy i osiąganie prędkości maksymalnej 210 km/h. Średnie spalanie w cyklu mieszanym oscylowało w granicach 5,4–5,8 l/100 km. Zbiornik paliwa o pojemności 70 litrów zapewniał imponujący zasięg przekraczający 1200 km. Passat B6 Variant mierzył 4765 mm długości, 1820 mm szerokości i 1517 mm wysokości przy rozstawie osi 2709 mm, a jego masa własna wynosiła około 1510–1570 kg. Bagażnik oferował 603 litry pojemności w standardowej konfiguracji i powiększał się do 1731 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, co czyniło go niezwykle praktycznym kombi segmentu D. System SCR z AdBlue w tej generacji znacząco zmniejszał emisję szkodliwych substancji i był jednym z pierwszych kroków Volkswagena ku spełnieniu kolejnych norm emisji spalin. Obsługa AdBlue w przypadku B6 była nieco bardziej uciążliwa ze względu na lokalizację wlewu, jednak korzyści z tego systemu w postaci mniejszej emisji i ekologiczności były dla użytkowników istotnym argumentem. Passat 2.0 BlueTDI (B6) był zaawansowanym technologicznie modelem w swoim czasie, łączącym przestronność, komfort i ekologię.