Czujnik położenia sprzęgła, występujący najczęściej w formie wyłącznika krańcowego lub potencjometru w pobliżu pedału sprzęgła, jest istotnym elementem układów pomiarowych współczesnych samochodów z manualną lub zautomatyzowaną skrzynią biegów. Jego zadaniem jest monitorowanie pozycji pedału sprzęgła i przekazywanie informacji do modułu sterującego silnikiem (ECU) lub skrzynią biegów. Czujnik ten jest kluczowy dla poprawnej pracy tempomatu, systemów start/stop, ogranicznika mocy podczas ruszania, a także blokady zapłonu w autach wymagających naciśnięcia sprzęgła przed uruchomieniem silnika. Najczęstsze problemy z czujnikiem obejmują: niewłaściwą regulację lub przesunięcie mechanizmu, zużyte styki, przepalone elementy elektroniczne, przerwany przewód lub zalanie elementu przez wodę. Objawy usterki to m.in. brak możliwości uruchomienia silnika, niedziałający tempomat, problemy z uruchomieniem/wyłączeniem systemu start-stop albo nieoczekiwane błędy skrzyni biegów lub układu sterowania silnikiem. W nowszych pojazdach komputer pokładowy może wyświetlić błąd o czujniku sprzęgła – diagnostyka polega na podłączeniu testera i odczytaniu parametrów w czasie rzeczywistym. Rozwiązaniem problemów zwykle jest regulacja położenia, wymiana czujnika lub naprawa instalacji elektrycznej. Regularne sprawdzanie stanu czujnika położenia sprzęgła to gwarancja sprawnej pracy kluczowych funkcji wspomagających komfort i bezpieczeństwo jazdy.