Elektryczne szyby to dziś standardowe wyposażenie niemal każdego samochodu, zapewniające wygodę i komfort użytkowania. Dzięki nim wystarczy nacisnąć przycisk, by opuścić lub podnieść szybę bez konieczności używania korbki. Jednak jak każdy element elektryczny i mechaniczny, także ten system bywa zawodny. Kiedy szyba przestaje reagować, zatrzymuje się w połowie lub działa tylko z jednej strony, może to oznaczać usterkę, która wymaga interwencji. Na szczęście wiele problemów z elektrycznymi szybami można zdiagnozować samodzielnie, zanim udamy się do warsztatu. Co więc robić, gdy pojawiają się trudności z ich działaniem?
Pierwszym krokiem powinna być próba zlokalizowania źródła problemu. Jeśli szyba nie reaguje na naciśnięcie przycisku ani po stronie kierowcy, ani pasażera, warto sprawdzić, czy działa inna szyba – na przykład z tyłu. Jeżeli żadna z szyb nie odpowiada, przyczyną może być przepalony bezpiecznik. W instrukcji obsługi auta znajdziemy schemat skrzynki bezpieczników i informacje, który z nich odpowiada za zasilanie szyb. Po jego zlokalizowaniu wystarczy go wyjąć i sprawdzić – przepalony bezpiecznik należy zastąpić nowym o identycznej wartości.
Jeśli bezpiecznik jest sprawny, kolejnym podejrzanym może być przełącznik sterujący szybą. W samochodach z dużym przebiegiem lub intensywnie użytkowanych, przyciski mogą ulec zużyciu, zabrudzeniu albo zawilgotnieniu. Objawy to brak reakcji na naciśnięcie, opóźniona reakcja albo działanie tylko w jedną stronę – na przykład szyba się opuszcza, ale nie podnosi. W takim przypadku warto zdjąć panel drzwiowy, wypiąć przełącznik i sprawdzić jego styki. Można je oczyścić kontakt sprayem i delikatnie przeczyścić, a jeśli to nie pomaga – wymienić przełącznik na nowy lub używany, ale sprawny.
Jeśli po naciśnięciu przycisku słychać dźwięk pracy silnika, ale szyba nie porusza się, problem najprawdopodobniej leży w mechanizmie podnoszenia. Może dojść do zerwania stalowej linki, wyskoczenia szyby z prowadnicy albo zatarcia prowadnic. W takim przypadku konieczne jest zdemontowanie tapicerki drzwi i dokładna kontrola mechanizmu. W razie uszkodzenia linki lub pęknięcia prowadnicy niezbędna będzie wymiana całego podnośnika lub jego naprawa przy użyciu zestawu naprawczego. Zatarte prowadnice można nasmarować specjalnym smarem silikonowym, który poprawi płynność ruchu szyby i zmniejszy opory.
Zdarzają się również przypadki, w których szyba działa tylko z jednej strony – na przykład kierowca może sterować wszystkimi szybami, ale pasażer nie może uruchomić własnej. Wtedy winowajcą może być nie tylko przycisk po stronie pasażera, ale też tzw. blokada szyb – przycisk, który znajduje się przy drzwiach kierowcy i dezaktywuje pozostałe przełączniki. Warto upewnić się, czy nie został przypadkowo wciśnięty. Jeśli nie – należy sprawdzić stan przycisku pasażera i wiązki przewodów prowadzących do drzwi.
Innym problemem może być uszkodzony silniczek elektryczny odpowiedzialny za podnoszenie szyby. Z czasem może się on zużyć lub spalić, zwłaszcza jeśli był przeciążany – na przykład przy próbie podnoszenia zamarzniętej szyby zimą. Objawem będzie zupełny brak dźwięku i reakcji, mimo prawidłowego zasilania i działającego przycisku. Taki silniczek zazwyczaj stanowi część większego modułu i jest zintegrowany z prowadnicą, więc jego wymiana wymaga czasu i dokładności, ale nie jest bardzo skomplikowana – szczególnie w starszych modelach samochodów.
W nowoczesnych pojazdach mogą również występować błędy w systemie komfortu lub sterowniku drzwi, które zarządzają między innymi elektrycznymi szybami. W przypadku pojawienia się usterki oprogramowania, warto spróbować zresetować system – poprzez odłączenie akumulatora na kilka minut lub wykonanie adaptacji szyb przy użyciu komputera diagnostycznego. Niekiedy po wymianie akumulatora lub odłączeniu zasilania szyby wymagają ponownej kalibracji – czyli „nauczenia się” punktów krańcowych. W tym celu należy przytrzymać przycisk opuszczania i podnoszenia szyby przez kilka sekund po osiągnięciu końca ruchu.
Podsumowując – problemy z elektrycznymi szybami mogą mieć zarówno proste, jak i bardziej złożone przyczyny. Warto zacząć od sprawdzenia bezpieczników i przełączników, a dopiero później przejść do demontażu drzwi i analizy mechanizmu lub silniczka. Dbanie o czystość prowadnic, unikanie nadmiernego używania szyb zimą i reagowanie na pierwsze objawy awarii to najlepszy sposób, by uniknąć kosztownych napraw. Elektryczne szyby to nie tylko komfort, ale też istotny element bezpieczeństwa – dlatego nie warto bagatelizować ich problemów.