Filtr DPF (Diesel Particulate Filter) to istotny element układu wydechowego w dieslach Volkswagena Golfa, którego zadaniem jest wychwytywanie cząstek sadzy ze spalin. Niestety, z czasem filtr może ulegać zapchaniu, co prowadzi do problemów z działaniem silnika.
Pierwszym objawem problemów z filtrem DPF jest zapalenie się kontrolki filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej. Często towarzyszy temu spadek mocy i przejście silnika w tryb awaryjny. Charakterystyczne są także podwyższone obroty na biegu jałowym oraz wzrost zużycia paliwa, wynikające z prób automatycznej regeneracji filtra.
Do zapchania filtra DPF najczęściej dochodzi podczas jazdy miejskiej, gdzie brakuje warunków do przeprowadzenia pełnego cyklu wypalania sadzy. Jeśli filtr jest tylko częściowo zapchany, możliwa jest regeneracja poprzez tzw. wypalanie serwisowe, które można przeprowadzić podczas jazdy autostradowej utrzymując wyższe obroty przez około 20–30 minut. W przypadku silników 1.6 i 2.0 TDI z generacji VI i VII, takie działanie często rozwiązuje problem.
Jeżeli filtr jest mocno zapchany, konieczna może być regeneracja warsztatowa, która polega na jego czyszczeniu przy użyciu specjalistycznych środków chemicznych lub metodą hydrodynamiczną. Koszt takiej regeneracji wynosi zwykle od 500 do 1000 zł. W skrajnych przypadkach, gdy filtr jest uszkodzony, konieczna jest jego wymiana, której koszt waha się od 2000 do nawet 5000 zł w zależności od modelu i jakości części.
Aby zapobiec problemom z filtrem DPF w Volkswagenie Golfie, warto unikać krótkich tras i regularnie wykonywać dłuższe przejazdy, które umożliwiają pełne wypalenie sadzy. Dobrym nawykiem jest także używanie oleju silnikowego spełniającego normy dla silników z DPF oraz regularne serwisowanie układu dolotowego i wtryskowego.
Problemy z filtrem DPF w dieslach Volkswagena Golfa są częste, ale można ich uniknąć dzięki właściwej eksploatacji i regularnym przeglądom. Szybka reakcja na pierwsze objawy pozwala uniknąć kosztownych napraw i cieszyć się bezawaryjną jazdą.