Volkswagen ma za sobą bardzo udany debiut rajdowego Polo GTI R5 podczas Rajdu Hiszpanii. W pierwszym starcie nowy samochód uzyskał kilka najlepszych czasów zarówno na szutrowych, jak i asfaltowych odcinkach specjalnych i udowodnił, że jest konkurencyjny i gotowy do rywalizacji na najwyższym poziomie w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Załoga Petter Solberg i Veronica Engan (N/N) świętowała miejsce na podium w klasyfikacji WRC2, a duet Eric Camilli i Benjamin Veillas (F/F) prowadził w tej klasyfikacji przez sporą część rajdu. Podczas Rajdu Hiszpanii Volkswagen osiągnął cel, którym było zaprezentowanie możliwości auta przygotowanego dla klientów prywatnych. Teraz, po debiucie w warunkach bojowych, rozpocznie się kolejny etap dla Polo GTI R5 o mocy 200 kW (272 KM). W najbliższych tygodniach pierwsze samochody zostaną dostarczone klientom w Ameryce Południowej i w Europie.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z debiutu Polo GTI R5, które zdało egzamin w warunkach bojowych” – powiedział Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport. „Petter i Eric osiągali najlepsze czasy na odcinkach specjalnych w bardzo trudnych warunkach. Lepszego debiutu Polo GTI R5 nie mogliśmy sobie wymarzyć. Prowadzenie w rajdzie już w pierwszym starcie przy tak silnej i doświadczonej konkurencji to wyraźny sygnał, że Polo GTI R5 jest bardzo dobrym i konkurencyjnym autem rajdowym. Jednocześnie wiemy, że potencjał tego samochód jest znacznie większy”.
Udany test w warunkach rywalizacji na najwyższym poziomie
Najlepszy czas uzyskany już na pierwszym odcinku specjalnym – podobnie jak Volkswagen Polo R WRC, który dokonał tego podczas debiutu w WRC w 2013 roku – teraz zapisało na swoje konto również Polo GTI R5. Załoga Volkswagena – Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F) – objęła prowadzenie w rajdzie w kategorii WRC2 już po pierwszym odcinku specjalnym, który rozegrano na ulicach Barcelony. Ich koledzy z zespołu – Petter Solberg i Veronica Engan (N/N) – wywołali ogromne poruszenie w rajdowym świecie i zasłużyli na uznanie wygrywając najtrudniejszy i najdłuższy odcinek specjalny Rajdu Hiszpanii. Na liczącej blisko 40 kilometrów długości szutrowo-asfaltowej próbie Petter Solberg i Veronica Engan pokonali świeżo upieczonych mistrzów świata w kategorii WRC2. Sześć lat po zakończeniu udziału w WRC Petter Solberg wrócił do rajdów w wielkim stylu i ukończył Rajd Hiszpanii na podium w kategorii WRC2. Pomimo zmiennej pogody, czyli w warunkach kiedy dobór opon i znajomość zachowania samochodu oraz współpraca kierowcy z inżynierem mają ogromne znaczenie dla wyniku.
Polo GTI R5, równie dobrze co pierwszego dnia rajdu na odcinkach szutrowych, zademonstrowało swój ogromny potencjał również drugiego i trzeciego dnia rywalizacji na oesach asfaltowych. Tylko zbyt ostrożny wybór opon sprawił, że załoga Camilli/Veillas straciła przewagę w pierwszej części drugiego dnia rywalizacji. Po południu ponownie notowała najlepsze czasy. Niestety, drobny defekt mechanizmu zmiany przełożeń przekreślił szansę załogi Camilli/Veillas na zwycięstwo w rajdzie w kategorii WRC2. Po powrocie na trasy w niedzielę, w ramach regulaminu Rally 2, francuski duet po raz kolejny uzyskał najlepsze czasy, w tym na słynnym odcinku specjalnym o nazwie „Riudecanyes”.
„Od początku rajdu tempo Polo GTI R5 było bardzo dobre” – powiedział Gerard-Jan de Jongh, szef techniczny projektu Polo GTI R5. „Eric Camilli i Petter Solberg pokazali, że samochód jest konkurencyjny i szybki w każdych warunkach. Zawody tak wymagające dla sprzętu, jak Rajd Hiszpanii różnią się od testów, dlatego niewielki defekt miał spory wpływ na ich przebieg. Problem z dźwignią zmiany biegów jest łatwy do wyeliminowania zanim samochód trafi do pierwszych klientów. W sumie, jesteśmy bardzo zadowoleni z debiutu”.
Dostawa pierwszych Polo GTI R5 rozpocznie się już wkrótce
Udany debiut Polo GTI R5 na Rajdzie Hiszpanii to dopiero początek nowego projektu Volkswagen Motorsport dla klientów prywatnych. Pierwsze 15 aut już zostało sprzedane ośmiu zespołom i zostanie im dostarczone do końca 2018 r. Rajd Hiszpanii pokazał, że sprzedaż nie ograniczy się do 15 Polo GTI R5, które będą dostarczone do Paragwaju, Belgii, Szwecji, Włoch, Finlandii, Austrii i Portugalii. Potencjalni chętni do zakupu pukali do przysłowiowych drzwi Volkswagena w Parku Serwisowym.
Produkcja samochodów dla klientów już odbywa się w Volkswagen Motorsport w Hanowerze, który od 2016 roku bierze udział w transformacji Volkswagena w sportach motorowych. Polo GTI R5 to pierwszy wyczynowy samochód dla klientów prywatnych, który w całości jest produkowany w siedzibie firmy przy Ikarusallee. Volkswagen postawił sobie za cel dostarczenie klientom w przyszłym roku dodatkowych 30-40 egzemplarzy Polo GTI R5. Oprócz programu rajdowego, Volkswagen Motorsport odpowiada również za przygotowanie rallycrossowego auta dla Pettera Solberga (N), Volkswagena Polo GTI R5ed oraz wyścigowego Golfa GTI TCR.
Wypowiedzi kierowców po Rajdzie Hiszpanii
Eric Camilli (F), Volkswagen Polo GTI R5, nr startowy 47
„Najpierw muszę powiedzieć, bo to jest dla mnie bardzo ważne, że w rajdowy weekend cieszyłem się każdą minutą za kierownicą Polo GTI R5. Tym samochodem jeździ się doskonale. Chcieliśmy pokazać, że Polo jest szybkie w każdych warunkach i myślę, że udowodniliśmy to uzyskując najlepsze czasy zarówno na szutrowych, jak i asfaltowych odcinkach specjalnych. Przy odrobinie szczęścia Benjamin i ja mogliśmy świętować lepszy wynik, być może nawet wygraną w kategorii WRC2. Jestem bardzo zadowolony z naszej jazdy i dumny z faktu, że byłem częścią debiutu tego wyjątkowego samochodu rajdowego”.