Renault Scénic nie odpala – przegląd najczęstszych przyczyn awarii

Brak możliwości uruchomienia samochodu to jedna z najbardziej stresujących sytuacji, z jaką może zetknąć się kierowca. Gdy Renault Scénic odmawia posłuszeństwa, problem nie zawsze musi być poważny, ale warto wiedzieć, gdzie szukać przyczyny. Zarówno starsze, jak i nowsze generacje tego modelu mają swoje typowe słabości, które mogą prowadzić do problemów z rozruchem. W wielu przypadkach usterki można zdiagnozować stosunkowo szybko, o ile zna się charakterystyczne objawy i wie, które układy są najbardziej narażone na awarie.

Jedną z najczęstszych i najbardziej oczywistych przyczyn, zwłaszcza w modelach z kartą hands-free, jest problem z samą kartą lub jej odczytem przez samochód. Zdarza się, że po włożeniu jej do czytnika lub próbie uruchomienia auta przyciskiem „Start”, system nie rozpoznaje karty lub pokazuje komunikat o błędzie. Może to wynikać z rozładowania baterii w karcie, uszkodzenia samego czytnika lub problemów z elektroniką komfortu. W niektórych przypadkach pomaga zmiana baterii lub próba użycia karty zapasowej, ale jeśli problem się powtarza, konieczna może być diagnostyka modułu odpowiedzialnego za autoryzację.

Kolejnym bardzo częstym powodem problemów z uruchomieniem Scénica jest awaria akumulatora lub jego znaczne rozładowanie. Dotyczy to zwłaszcza aut użytkowanych na krótkich trasach, które nie mają możliwości pełnego naładowania baterii. Charakterystycznym objawem jest wówczas brak reakcji na przekręcenie kluczyka lub naciśnięcie przycisku, przygasające kontrolki na desce rozdzielczej i słyszalne kliknięcie przekaźnika bez próby rozruchu. W nowszych generacjach mogą się pojawić komunikaty o awarii wielu systemów jednocześnie – to typowy objaw niskiego napięcia. Wystarczy wtedy podładować akumulator, podłączyć booster lub – jeśli jest on już zbyt zużyty – wymienić go na nowy.

Często winny bywa również rozrusznik lub jego przekaźnik. W modelach z większym przebiegiem zdarza się, że szczotki w rozruszniku zużywają się na tyle, że urządzenie przestaje działać całkowicie lub tylko przy niskim napięciu. Z zewnątrz objawia się to pojedynczym kliknięciem bez kręcenia silnikiem. W starszych Scénicach możliwa jest jeszcze jedna awaria – zbyt duży spadek napięcia podczas próby uruchomienia powoduje zresetowanie immobilisera, który blokuje zapłon.

Diesle w Renault Scénic, zwłaszcza wersje 1.5 i 1.9 dCi, są wrażliwe na stan świec żarowych i przekaźnika zasilającego układ podgrzewania. Gdy temperatura spada, niedziałające świece sprawiają, że rozruch trwa zbyt długo lub kończy się fiaskiem. W przypadku uszkodzonego przekaźnika może dojść do sytuacji, w której wszystkie świece są sprawne, ale nie są zasilane. Dodatkowo problematyczne mogą być również wtryskiwacze – jeśli któryś z nich jest nieszczelny, powoduje spadek ciśnienia paliwa w listwie i uniemożliwia odpalenie mimo sprawnego rozrusznika.

Problemy z układem paliwowym to osobna kategoria. W dieslach bardzo często zawodzi elektrozawór na pompie wysokiego ciśnienia, który nie otwiera się przy próbie rozruchu. W benzynowych silnikach TCe zdarzają się przypadki uszkodzenia czujnika położenia wału lub wałka rozrządu – brak sygnału powoduje, że komputer nie wysyła impulsu do cewek zapłonowych i wtryskiwaczy, przez co silnik nie daje oznak życia mimo pracy rozrusznika. Diagnostyka komputerowa pozwala dość łatwo ustalić, czy sygnały z czujników są obecne i spójne z ruchem silnika.

Inną przyczyną, która zaskakuje wielu właścicieli, jest awaria blokady kierownicy. W modelach z systemem bezkluczykowym nieodblokowanie kolumny kierowniczej może uniemożliwić rozruch – wtedy mimo sprawnej karty, akumulatora i układu paliwowego, auto nie reaguje na próbę uruchomienia. Często słychać charakterystyczne stuki, ale brak jakiejkolwiek dalszej reakcji. Problem może leżeć w silniczku blokady lub uszkodzonym module elektronicznym sterującym tym systemem. Tu również niezbędna jest diagnostyka oraz, niestety, często kosztowna wymiana całego zespołu blokady.

W starszych generacjach Scénica nie można zapominać o potencjalnych problemach z samym układem zapłonowym – zwłaszcza w benzynowych jednostkach 1.6 i 2.0. Cewki zapłonowe, zwłaszcza pojedyncze montowane na świecy, bywają awaryjne. Przy uszkodzeniu jednej lub dwóch silnik może próbować odpalać nierówno lub gasnąć zaraz po starcie. Zdarza się także, że winowajcą są przewody zapłonowe lub zalane świece, szczególnie po myciu silnika.

Warto też zwrócić uwagę na mniej oczywiste, ale dość częste problemy wynikające z błędów w centralnym komputerze sterującym. Zdarza się, że po aktualizacji oprogramowania lub przy niskim napięciu w sieci CAN pojawiają się błędy, które uniemożliwiają uruchomienie auta, mimo że wszystkie układy są technicznie sprawne. W takich sytuacjach pomocne bywa przywrócenie ustawień fabrycznych, aktualizacja oprogramowania w ASO lub wymuszenie rozruchu przez testery diagnostyczne.

Gdy Renault Scénic nie odpala, kluczowe jest podejście metodyczne i przeprowadzenie diagnostyki krok po kroku. Sprawdzenie stanu akumulatora, działania karty, reakcji rozrusznika i obecności sygnałów z czujników pozwala w wielu przypadkach samodzielnie lub z pomocą warsztatu określić źródło problemu. Im nowszy model, tym większe znaczenie mają układy elektroniczne i komunikacja między modułami, co wymaga odpowiedniego sprzętu i wiedzy. Nie wszystkie usterki muszą oznaczać poważny problem, ale lekceważenie pierwszych objawów może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu w najmniej oczekiwanym momencie.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: