Czujniki MAP (Manifold Absolute Pressure) i MAF (Mass Air Flow) to dwa powszechnie stosowane elementy układów dolotowych silników spalinowych z elektronicznym sterowaniem. Choć oba mają na celu dostarczanie danych do sterownika silnika w celu precyzyjnego określenia ilości zasysanego powietrza, ich budowa, zasada działania oraz sposób wykorzystania przekazywanych informacji są zupełnie odmienne. Czujnik MAP mierzy absolutne ciśnienie w kolektorze ssącym, a bazując na tym oraz znając temperaturę powietrza i obroty silnika, sterownik wylicza przybliżoną masę zasysanego powietrza. W praktyce oznacza to, że MAP bazuje na modelu matematycznym pracy silnika i określa ilość powietrza pośrednio. MAP jest czujnikiem niewielkim, stosunkowo tanim i niewrażliwym na zabrudzenia powietrza czy obecność mgły olejowej, dlatego idealnie sprawdza się w bardziej wymagających środowiskach, np. w silnikach z turbodoładowaniem. Czujnik MAF mierzy natomiast bezpośrednio masę powietrza przepływającego przez układ dolotowy za pomocą elementu pomiarowego (np. cienkiego drutu lub filmu grzejnego), którego temperatura pozostaje stała, a ilość energii potrzebnej do jej utrzymania proporcjonalna jest do ilości przepływającego powietrza. Czujniki MAF są precyzyjniejsze, umożliwiają sterownikowi dokładne kontrolowanie dawek paliwa w szerokim zakresie warunków pracy, a także uwzględniają zmiany gęstości powietrza związane np. z różnicami temperatury lub ciśnienia atmosferycznego. MAF jest jednak podatny na zabrudzenia i wymaga stosowania precyzyjnych filtrów powietrza. W praktyce silniki wyposażone w MAF lepiej reagują na modyfikacje układu dolotowego, a ich sterowanie mieszanką jest stabilniejsze w nietypowych warunkach eksploatacji. Wybór między MAP a MAF determinuje także strategia sterowania silnika – systemy oparte na MAP są prostsze, tańsze i odporniejsze na awarie podzespołu, natomiast rozwiązania wykorzystujące MAF pozwalają na wyższą precyzję i płynność pracy, ale są bardziej wrażliwe na jakość powietrza i jego filtrację. W nowoczesnych układach coraz częściej stosuje się oba czujniki równolegle, co umożliwia wzajemną kontrolę i zabezpieczenie pracy jednostki na wypadek awarii jednego z elementów. Niezależnie od wybranego rozwiązania, zarówno MAP, jak i MAF wymagają regularnej kontroli oraz diagnostyki ze względu na istotny wpływ na osiągi, spalanie i emisję spalin silnika.