Nowoczesne samochody naszpikowane są elektroniką w znacznie większym stopniu niż auta produkowane zaledwie kilkanaście lat temu. Współczesny pojazd zawiera po kilkadziesiąt komputerów sterujących różnymi układami – od silnika, przez systemy bezpieczeństwa, aż po multimedia. Najważniejsze systemy elektroniczne mają za zadanie czuwanie nad bezpieczeństwem i komfortem jazdy. System ABS zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, ESP stabilizuje tor jazdy w sytuacjach awaryjnych, a systemy kontroli trakcji dbają o to, by koła nie traciły przyczepności na śliskiej nawierzchni. Coraz częściej auta wyposażone są również w adaptacyjny tempomat, który utrzymuje stałą odległość od poprzedzającego pojazdu, asystenta pasa ruchu, monitorowanie martwego pola czy systemy wykrywania pieszych. Wszystkie te rozwiązania bazują na skomplikowanej elektronice, sensorach i oprogramowaniu. Elektronika steruje także silnikiem – komputer ECU zarządza dawką paliwa, zapłonem, pracą turbosprężarki i wieloma innymi parametrami, odpowiadając za optymalizację spalania i emisji. Współczesne samochody posiadają również bardzo rozbudowane systemy wspierające kierowcę, jak kamera 360°, czujniki parkowania czy system automatycznego hamowania w mieście. Komfort jazdy zwiększa również elektronika obecna w klimatyzacji, systemach audio i infotainment, gdzie cały samochód staje się zintegrowanym urządzeniem multimedialnym. Wszystko to sprawia, że auta są wygodniejsze i bezpieczniejsze, lecz jednocześnie uzależnia kierowców od sprawności elektronicznych modułów. Awaria jednego z układów często oznacza kosztowną naprawę, bo wymiana modułów sterujących czy radarów potrafi kosztować kilka tysięcy złotych. Zaletą nowoczesnych systemów jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu, wadą – rosnąca złożoność pojazdu i wyższe koszty serwisowania, które wymagają specjalistycznego sprzętu diagnostycznego i dobrze przeszkolonych mechaników.
Strona główna Porady Samochód i elektronika – jak działają nowoczesne systemy? – poradnik, wskazówki, opinie...