Seat Altea FL z silnikiem 1.2 TSI o mocy 105KM to bardzo popularny wybór wśród osób poszukujących oszczędnego i nowoczesnego samochodu rodzinnego o niezłych osiągach. 1.2 TSI 105KM pochodzi z rodziny EA111 i został wyposażony w turbosprężarkę oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Na trasie model ten potrafi zużyć poniżej 5,5l/100km, a w mieście wynik jest bliski 7,0l. Auto oferuje sprawną i przyjemną jazdę, jest wystarczająco elastyczne nawet w pełnym załadunku, choć podczas wyprzedzania na autostradzie może brakować mu mocy. Komfort jazdy podnoszą wygodne fotele, duża ilość schowków i wysoka pozycja siedzenia. Ograniczona podatność na korozję i łatwa dostępność zamienników części sprawiają, że Seat Altea uchodzi za praktyczne auto użytkowe. Jednak silnik 1.2 TSI, poza zaletami, ma kilka istotnych wad. Najpoważniejszą jest problem z łańcuchem rozrządu, który lubi się wydłużać już po 50-60 tys. km – prowadzi to do kosztownych napraw lub zniszczenia jednostki. Często spotykane są awarie turbosprężarki, uszczelki pod głowicą oraz problemy z nadmiernym zużyciem oleju, szczególnie w silnikach z początkowego okresu produkcji. Wersje po 2012 roku są już znacznie lepiej dopracowane – poprawiono w nich zarówno rozrząd, jak i wiele innych elementów osprzętu. Samochód dobrze toleruje regularne serwisowanie, a typowe naprawy są tańsze niż w przypadku wersji TSI o większej pojemności. Zaletą tej jednostki jest duża dostępność warsztatów i zamienników. Model ze względu na bezpośredni wtrysk nie nadaje się do adaptacji na LPG. Seat Altea 1.2 TSI to głównie wybór dla miłośników ekonomicznej, miejskiej jazdy i rodzin ceniących sobie praktyczność – komfort jazdy i ergonomiczne wnętrze czynią model bardzo sensownym w codziennym użytkowaniu, aczkolwiek nie jest on idealnym kandydatem do długotrwałej eksploatacji we flotach czy dla osób planujących dynamiczny styl jazdy. Tuning mechaniczny raczej nie jest polecany, za to niewielkie zmiany wizualne i poprawa brzmienia wydechu sprawią, że auto zyska ciekawy charakter.