SEAT CORDOBA I 1.9 TD 75KM AAZ – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

Seat Cordoba I 1.9 TD 75KM z silnikiem AAZ to wersja turbodoładowana, będąca kompromisem między typową ekonomią diesla a nieco lepszymi osiągami w codziennym użytkowaniu. Motor AAZ generuje 75KM i 150Nm, co pozwala na szybkie ruszanie i sprawniejsze manewry – przyspieszenie do 100km/h trwa poniżej 16 sekund, prędkość maksymalna sięga ok. 170km/h. Jednostka jest stosunkowo prosta, wyposażona w tradycyjną pompę rotacyjną i niewysilone turbo o stałej geometrii, pozbawioną koła dwumasowego oraz wymyślnych rozwiązań elektronicznych – dlatego jest bardzo popularna wśród mechaników i flot. Największą zaletą jest niski poziom spalania, prawdziwie ekonomiczny charakter – realnie 5,5-6,2l/100km przy spokojnej jeździe. Trwałość motoru zależy od sumiennej wymiany oleju i filtrów oraz prawidłowego traktowania turbosprężarki (należy pozwolić jej ostygnąć po szybkiej jeździe). Do typowych wad należy nieco wyższa podatność turbo na awarie niż w SDI czy wersji wolnossącej, sporadyczne awarie przewodów podciśnienia, wycieki z układu chłodzenia i naturalne zużycie pompy wtryskowej przy bardzo wysokich przebiegach. Wnętrze jest funkcjonalne, bagażnik obszerny, miejsce na tylnej kanapie ograniczone, a wykończenie wnętrza proste. Zawieszenie jest przeciętnej trwałości – po latach wymagane są wymiany sworzni i gum, ale koszty napraw utrzymują się na niskim poziomie. Model ten nie sprawia problemów z serwisem – bazuje na rozwiązaniach stosowanych masowo w autach grupy Volkswagena tamtego okresu, co ułatwia zaopatrzenie w części. Cordoba 1.9 TD 75KM AAZ nadaje się zarówno dla osób szukających taniego auta rodzinnego, jak i dla flot czy firm kurierskich. Trwałość, taniość i prosta konstrukcja, jak również możliwość lekkiego podniesienia mocy przez tuning mechaniczny, sprawiają, że Cordoba 1.9 TD pozostaje pożądanym samochodem na rynku wtórnym nawet po latach, choć wymaga akceptacji dla głośnego silnika i braku nowoczesnego komfortu.