SEAT EXEO 1.8 TSI 160KM – OPINIE, WADY, AWARIE I ZALETY

SEAT Exeo 1.8 TSI 160KM to jeden z ciekawszych sedanów w segmencie D, stworzony na bazie sprawdzonej platformy Audi A4 B7, co bezpośrednio przekłada się na znakomitą jakość wykonania, zaawansowaną technologię oraz wysoką trwałość podzespołów mechanicznych i nadwozia. Mocny, benzynowy silnik 1.8 TSI o mocy 160KM gwarantuje bardzo dobre osiągi – sprint do setki zajmuje niecałe 8 sekund, a prędkość maksymalna przekracza 220km/h. Jednostka napędowa 1.8 TSI jest wyjątkowo elastyczna i dobrze zestrojona z precyzyjną sześciobiegową skrzynią manualną, dzięki czemu samochód świetnie radzi sobie zarówno w ruchu miejskim, jak i na trasie. Przeciętne zużycie paliwa w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 7,5-8,5l/100km, przy dynamicznej jeździe może sięgnąć nawet 10l, natomiast płynna jazda w trasie pozwala zredukować je do około 6,5l. Wnętrze Exeo to komfortowa, dopracowana przestrzeń oferująca bardzo dobre wyciszenie, wygodne fotele dostępne również z elektryczną regulacją oraz bogate wyposażenie obejmujące automatyczną klimatyzację, system audio wysokiej klasy, liczne schowki, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wysokiej jakości materiały wykończeniowe. Przestrzeń na tylnej kanapie jest wystarczająca dla dwóch dorosłych osób, bagażnik oferuje dużo miejsca i regularne kształty, co ułatwia codzienne użytkowanie. Samochód dobrze znosi codzienną eksploatację, jest chwalony za komfort podróżowania oraz neutralne, pewne prowadzenie. Trwałość jednostki 1.8 TSI zależy od regularnych wymian oleju oraz stosowania wysokiej jakości płynów eksploatacyjnych, silnik jest jednak podatny na kilka typowych bolączek. Najpoważniejsza z nich to problem rozciągającego się łańcucha rozrządu, który w przypadku zaniedbania może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Do częstych usterek zalicza się także zużycie cewek zapłonowych, wycieki oleju z uszczelki pokrywy zaworów, awarie sond lambda oraz zatykanie przepustnicy. Części są dostępne w umiarkowanych cenach, naprawy nie należą do najdroższych, większość warsztatów zna tę konstrukcję bardzo dobrze dzięki ogromnej popularności jednostek TSI w grupie VAG. Model 1.8 TSI bardzo dobrze radzi sobie z montażem instalacji LPG zapewniając długą, bezproblemową eksploatację przy zachowaniu pełni osiągów – ważny jest jednak poprawny montaż i regularne ustawianie zaworów. Exeo w tej wersji silnikowej znakomicie nadaje się do codziennych dojazdów, użytkowania w rodzinie czy w mniejszych flotach firmowych. Podatność na tuning elektroniczny jest bardzo wysoka – program Stage 1 pozwala bezpiecznie zwiększyć moc do około 200KM, nie wpływając negatywnie na trwałość silnika. Samochód zbiera pochwały za solidność, bezpieczeństwo, dobrą ergonomię i przyjazne koszty utrzymania względem niemieckiej konkurencji, a jego związki z Audi podnoszą wartość na rynku wtórnym.