SILNIK 1.2 DUALJET SHVS – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik 1.2 Dualjet SHVS to czterocylindrowa jednostka benzynowa z systemem miękkiej hybrydy Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Pojemność 1242cm³, 16 zaworów, układ rzędowy i kod K12C, pozwalają wygenerować moc 90KM przy 6,000obr./min i 120Nm przy 4,400obr./min. Wersja SHVS doładowana jest niewielkim silnikiem elektrycznym pracującym jako rozrusznik oraz generator w układzie mild hybrid, wspierającym silnik spalinowy w zakresie startu, przyspieszania oraz podczas rekuperacji. System ten bazuje na napięciu 12V, więc nie oferuje jazdy wyłącznie elektrycznej, lecz pozytywnie wpływa na osiągi i realne spalanie. Deklarowane zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 4.6l/100km, rzeczywiste spalanie wynosi 5–5.5l/100km w mieście i ok. 4.5l/100km poza miastem. Jednostka ta wyróżnia się bardzo wysoką kulturą pracy, niskim poziomem hałasu, brakiem wibracji oraz dobrą elastycznością na niskich obrotach. Powszechnie stosowana w modelach Suzuki Swift, Ignis i Baleno, zawsze manualna skrzynia biegów i napęd na przód. Trwałość Dualjeta jest wzorowa dzięki prostej budowie, niskiej wysokości temperaturowej i bezpośredniemu wtryskowi wielopunktowemu. Użytkownicy i floty chwalą go za niską awaryjność, tanie serwisowanie oraz bardzo niskie koszty eksploatacyjne. Serwis ogranicza się do wymiany oleju, filtrów, świec oraz sporadycznie paska osprzętu. Typowe usterki obejmują wycieki oleju z pokrywy zaworów, sporadyczne awarie czujników SHVS, wyjątkowo rzadko zużycie łańcucha rozrządu. Podatność na tuning szczątkowa, choć możliwe jest zwiększenie mocy przez zmiany ECU. Silnik idealny dla flot, rodzin i kierowców poszukujących sprawdzonych, bezproblemowych rozwiązań, bardzo dobrze współpracuje z instalacjami LPG ze względu na tradycyjny wielopunktowy wtrysk paliwa. W mieście dynamiczny i ekonomiczny, równie efektywny podczas dłuższych tras, szczególnie przy spokojnej jeździe.