1.3 16V Multijet SDEto flagowy turbodiesel Fiata, produkowany od 2003 roku, uznawany za przełomową jednostkę w segmencie małych silników wysokoprężnych. Trafiał do modeli Fiat Punto, Grande Punto, Panda, 500, 500L oraz w pochodnych wersjach do Lancii i Opla. Kluczowe dane techniczne: czterocylindrowy, 1248 cm³, 16-zaworowy, turbosprężarka z intercoolerem, moc od 69 do nawet 95 KM (najpopularniejsze wersje mają 75 KM i 90 KM), maksymalny moment obrotowy 170–200 Nm, wtrysk common rail II generacji Bosch. Największe zalety tego silnika to legendarne wręcz niskie spalanie (średnio 4–4,5l/100km) i znakomita trwałość – egzemplarze bez poważnych usterek osiągają 300–400 tys. km bez remontu. Kierowcy chwalą go za elastyczność, dobre osiągi do miasta, łatwość odpalania zimą i niskie koszty serwisu – wiele części jest wspólnych z silnikami Opla i Suzuki. Typowe wady: nietrwały dwumasowy koło zamachowe (w mocniejszych odmianach), wycieki z magistrali olejowej, awarie turbosprężarki i zapychające się zawory EGR przy jeździe po mieście, podatność na zatykanie się filtra DPF w starszych autach z przebiegiem powyżej 150 tys. km. Opinie użytkowników są przeważnie bardzo pozytywne – silnik uznawany jest za niskokosztowy, idealny do lekkich samochodów, ale wymaga regularnej wymiany oleju (najlepiej co 10–15 tys. km) i nie toleruje przegrzewania. Wielkim plusem są niskie koszty części, dostępność zamienników oraz łatwa obsługa samodzielna.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.3 16V Multijet SDE – Fiat – modele: Punto, Grande Punto, Panda,...