Silnik 1.3 CDTI Z13DT montowany w Oplach Corsa C, Combo C i Agila cieszy się opinią jednostki ekonomicznej, nowoczesnej, ale jednocześnie podatnej na pewne typowe awarie.
Dane techniczne:
– 4-cylindrowy, 16-zaworowy diesel
– Pojemność: 1248 cm³
– Moc: 69/75 KM
– Maksymalny moment obrotowy: 170-180 Nm
– Wtrysk: Common rail
– Turbodoładowanie
– Rozrząd: Łańcuch
– Emisja spalin: Euro 3/4
Zalety:
– Ekonomiczna eksploatacja, bardzo niskie zużycie paliwa także na trasie.
– Prosta konstrukcja sprzyjająca niskim kosztom drobnych napraw.
– Dostępność części zamiennych i łatwość naprawy w warsztatach niezależnych.
– Wersje po modernizacji (po 2005) mają mniej awarii rozrządu.
– Stosunkowo długi przebieg między naprawami przy zadbanym egzemplarzu.
Wady:
– Najpoważniejsze: rozciąganie się łańcucha rozrządu i konieczność przedwczesnej wymiany.
– Kłopotliwa regeneracja turbosprężarki przy dużych przebiegach.
– Zdarzają się zapieczone wtryski oraz usterki zaworu EGR.
– Silnik potrafi hałasować i nie jest tak elastyczny jak większe diesle.
– Egzemplarze zaniedbane mogą wymagać skomplikowanych napraw już po 120–150 tys. km.
Opinie użytkowników:
– Często wybierany przez taksówkarzy – duża trwałość przy niskim koszcie serwisu.
– Odporny na warunki miejskie, pod warunkiem regularnych wymian oleju i filtrów.
– Negatywna opinia dot. awarii rozrządu przedstawiana jest głównie wśród użytkowników zaniedbujących obsługę.
– Po naprawach i obsłudze zgodnej z zaleceniami producenta – silnik staje się niezawodny.
Podsumowanie:
Opel 1.3 CDTI Z13DT to jednostka nowoczesna, ale wymagająca serwisowej dyscypliny. Sprawny silnik gwarantuje taną jazdę na długie lata, źle obsługiwany – zaskakuje kosztami rozrządu i turbosprężarki. Zalety ekonomiczne i dostępność części przeważają nad wadami w eksploatacji miejskiej.