Silnik 1.3 DDIS Z13DT to konstrukcja, która znalazła uznanie zarówno w Suzuki Swift, jak i Fiat Panda oraz innych modelach w grupie FCA oraz GM. Przy 70–75 KM i niskiej masie aut miejskich zapewnia oszczędność i dobrą dynamikę, lecz nie jest pozbawiony istotnych wad.
Dane techniczne i budowa:
– Pojemność: 1248 cm³
– Moc: 70–75 KM
– Moment obrotowy: 170–190 Nm
– Rozrząd: łańcuch
– Common rail, intercooler
– Turbo, 16 zaworów
Zalety:
– Relatywnie niskie spalanie: w mieście 4–5 l/100 km, w trasie nawet poniżej 4 l/100 km.
– Trafiony kompromis osiągów do masy samochodu.
– Dobra dostępność zamienników i tanie naprawy w zakresie podzespołów osprzętu.
– Długa żywotność wtryskiwaczy przy stosowaniu dobrej jakości paliwa.
– Współpraca z autami miejskimi czyni go jednym z bardziej trwałych diesli w tym segmencie.
Wady:
– Problemy z łańcuchem rozrządu (rozciąganie, hałas) nawet po 70–100 tys. km.
– Potrafi być głośny, szczególnie na zimno i podczas przyspieszania.
– Występują awarie turbosprężarki przy nieregularnych wymianach oleju.
– Utrudniony dostęp do wielu elementów daje wyższe koszty niektórych napraw.
Opinie użytkowników:
– Doceniany za elastyczność i niską awaryjność przy niewielkich przebiegach.
– Najwięcej krytyki dotyczy rozrządu i konieczności wymiany całego napędu łańcucha wraz z osprzętem.
– Chwalony jako idealny silnik do miasta i na krótkie trasy, ale „męczący” przy dłuższych trasach pow. 120 km/h.
– Użytkownicy polecają go osobom szukającym taniego diesla do miasta lub na początkujących kierowców.
Podsumowanie:
Silnik 1.3 DDIS Z13DT jest bardzo ekonomiczny i ma prostą budowę, ale trzeba regularnie wymieniać olej i pilnować rozrządu. Sprawdzi się w lekkich samochodach i tam, gdzie kluczowy jest koszt eksploatacji.