Silnik 1.3 TDCi 16V 75 KM to popularny diesel przeznaczony głównie do Fordów segmentu B i kompaktowych, ale też znalazł się w większych modelach miejskich. Został opracowany wspólnie z Fiatem i Oplem.
Dane techniczne:
– Pojemność: 1248 cm³
– Moc: 75 KM
– Moment obrotowy: 170–190 Nm
– Układ: 4-cylindrowy, DOHC, 16V
– Wtrysk: common rail, turbo
– Rozrząd: łańcuch
Zalety:
– Bardzo niskie spalanie – szczególnie doceniane przez użytkowników Fiesty.
– Dynamiczny na niskich i średnich obrotach, przydatny w mieście.
– Wersje bez DPF są praktycznie wolne od poważniejszych awarii filtrów.
– Łańcuch rozrządu (jeśli regularnie wymieniany olej) wydłuża żywotność bez interwencji.
– Dostępność części, niskie koszty drobnych napraw.
Wady:
– Rozciągający się łańcuch rozrządu po 80-120 tys. km.
– Hałaśliwa praca i szorstki dźwięk.
– Możliwe awarie osprzętu: turbosprężarka, zawór EGR.
– Wrażliwy na jakość oleju i zaniedbania serwisowe.
– Mniejsze osiągi przy pełnym obciążeniu czy klimatyzacji.
Opinie użytkowników:
– Bardzo pozytywna ocena za spalanie i bezproblemowość pod warunkiem serwisowania.
– Negatywne głosy dotyczą awarii łańcucha i wysokich kosztów przy jego wymianie.
– Często wybierany przez floty, szkoły jazdy i jako pierwszy samochód.
Podsumowanie:
1.3 TDCi Forda to silnik stworzony z myślą o ekonomicznej jeździe miejskiej. Nie wybacza zaniedbań serwisowych, ale regularnie serwisowany, daje użytkownikowi wieloletnią, bezstresową eksploatację.