SILNIK 1.3I DSI IMA HYBRID – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Jednostka 1.3i DSI IMA Hybrid stosowana przez Hondę to czterocylindrowy silnik o pojemności 1339cm³ z kodem LDA2, wyposażony w system podwójnego zapłonu i technologię IMA (Integrated Motor Assist). Układ ten generuje moc systemową 110KM i moment obrotowy 123Nm dostępny przy 4600obr./min, korzystając z prostego silnika benzynowego z dwoma świecami na cylinder oraz zintegrowanego silnika elektrycznego. Hybryda ta pracuje w układzie szeregowo-równoległym, współpracuje z bezstopniową skrzynią biegów CVT, gwarantując płynną jazdę i niezawodną technikę, szczególnie w ruchu miejskim. Sama jednostka o 8 zaworach, z bezobsługowym łańcuchem rozrządu i prostą budową, zdobyła uznanie użytkowników flotowych i prywatnych za oszczędność oraz trwałość. Średnie spalanie katalogowe 4.6l/100km (w rzeczywistości 5–5.5l/100km miasto, 4.5l trasa), minimalna emisja CO2 – poniżej 110g/km. Typowe modele to Honda Civic Hybrid VIII i Insight. Silnik znany jest z ogromnej kultury pracy, wysokiej odporności na eksploatację miejską, bardzo niskiego poziomu wibracji oraz prostych napraw serwisowych ograniczających się do wymiany oleju, filtrów i elementów eksploatacyjnych. Do słabości układu należy szybkie zużycie oryginalnych baterii hybrydowych (średnio po 8–10 latach, koszt wymiany lub regeneracji znacząco spadł), sporadyczne awarie sterownika IMA i problemy z CVT przy zaniedbaniach serwisowych. Silnik generalnie nie jest polecany do LPG (brak klasycznych gniazd zaworowych), napęd najlepiej sprawdza się w mieście i podczas spokojnej jazdy na trasie. Podatność na tuning znikoma, najczęściej ogranicza się do prostych modyfikacji ECU. Jako układ o niskich kosztach serwisowych i dobrym stosunku cena/oszczędność idealnie daje się polecić dla flot miejskich i ekonomicznych rodzin.