SILNIK 1.4 BOOSTERJET MHEV HYBRIID – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik 1.4 BoosterJet MHEV Hybrid Suzuki to benzynowa jednostka turbodoładowana wyposażona w miękką hybrydę (Mild Hybrid Electric Vehicle) o mocy 129KM i momencie obrotowym 235Nm (w zależności od modelu). Rzędowy silnik czterocylindrowy DOHC o pojemności 1373cm³, 16 zaworów oraz nowoczesnym systemie wtrysku bezpośredniego, współpracuje z 48V układem elektrycznym (generator, akumulator litowo-jonowy). Oferowany w modelach Suzuki S-Cross i Vitara, zespolony z manualną lub automatyczną 6-biegową skrzynią biegów, napędza przednią lub obie osie. Realne zużycie paliwa to 5.5–6.2l/100km w mieście i ok. 5l w trasie, katalogowo 5.1–5.6l/100km. Układ mild hybrid wspomaga elastyczność silnika, obniża spalanie w korkach, poprawia przyspieszenia i oferuje ciche uruchamianie się systemu Start-Stop. Silnik znany jest z wysokiej kultury pracy i dobrych osiągów, szczególnie z manualną skrzynią biegów oraz napędem na przód. Pod względem trwałości sprawdza się bardzo dobrze, jednak czule reaguje na jakość oleju i konieczność stosowania oryginalnych podzespołów. Typowe usterki to awarie rozrusznika-generatora, sporadycznie wycieki oleju z uszczelki pokrywy zaworów i problemy ze sterowaniem turbosprężarką, rzadziej zużycie mechanizmu zmiennych faz rozrządu. Naprawy niewiele droższe od klasycznych jednostek, a coraz lepsza dostępność części utrzymuje koszty serwisu na umiarkowanym poziomie. Brak kompatybilności z LPG z uwagi na bezpośredni wtrysk i skomplikowaną elektronikę, tuning najczęściej ogranicza się do chipowania układu sterującego silnikiem, co pozwala na stabilne zwiększenie mocy i momentu. Model ten doceniany przez floty i rodziny za praktyczność, wysoką ekonomikę i satysfakcjonujące osiągi, bardzo dobrze sprawdza się zarówno w mieście, jak i na długich trasach.