Silnik 1.4 HDI 16V 90KM (oznaczenie DV4TED4) to jednostka wysokoprężna montowana m.in. w modelach Peugeot 206 oraz Citroën C3. Wyposażony w turbodoładowanie i 16-zaworową głowicę, oferuje 90KM oraz 200Nm momentu obrotowego. Jego nowoczesna konstrukcja oparta została na współpracy koncernów PSA i Forda, co zapewniło szerokie zastosowanie w pojazdach miejskich oraz kompaktowych. Zalety silnika obejmują niskie zużycie paliwa (średnio 4–5l/100km), kulturę pracy jak na diesla, oraz trwałość podstawowych podzespołów mechanicznych. Użytkownicy chwalą również stosunkowo dobrą dynamikę przy niskiej masie auta i cichą pracę w mieście. Wśród największych wad należy wymienić podatność na awarie turbosprężarki, mogącą ulec uszkodzeniu przy zaniedbaniach serwisowych (zwłaszcza wymianie oleju). Kosztowne bywa również usunięcie usterek wtryskiwaczy common rail Siemens, które są drogie w regeneracji, a także pojawiający się problem z niższą trwałością koła dwumasowego. Niektóre modele miewały kłopoty z elektryką sterującą silnikiem oraz czujnikami. Opinie użytkowników są zróżnicowane – wielu docenia relację ceny do jakości i zadowalające osiągi, lecz istnieją krytyczne głosy za wysokie koszty napraw w stosunku do tanich miejskich aut. W przypadku regularnych wizyt w serwisie oraz stosowania się do zaleceń producenta serwisowania co 10–15tys.km, silnik potrafi przejechać ponad 250,000km bez generalnego remontu. To niezła propozycja dla osób szukających oszczędnej i stosunkowo dynamicznej jednostki do jazdy miejskiej, jednak z zastrzeżeniem konieczności bardzo skrupulatnych przeglądów i prewencji wymiany oleju oraz filtrów.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.4 HDI 16V 90KM DV4TED4 – Peugeot 206, Citroën C3 –...