Silnik 1.5 16V CRDI D4FA to wysokoprężna jednostka napędowa, która w opinii wielu użytkowników i branżowych ekspertów zyskała miano wytrzymałego i sprawdzonego diesla w segmencie kompaktowych aut koncernu Hyundai-Kia. Montowany w takich modelach jak Hyundai i30, Hyundai Accent, Elantra czy Kia Ceed, motor ten bazuje na czterocylindrowej, 16-zaworowej konstrukcji z układem wtrysku common rail drugiej generacji, obsługującym ciśnienie dochodzące nawet do 1600 barów. Pojemność skokowa wynosi 1493 cm³, a maksymalna moc – 88 KM osiągana przy 4000 obr/min; moment obrotowy na poziomie 215 Nm dostępny jest już od 1900 obr/min, co sprawia, że silnik rekompensuje niezbyt imponującą moc dynamiką charakterystyczną dla małych diesli. Ogromną zaletą tej jednostki jest jej niska awaryjność – dzięki brakowi rozbudowanych osprzętów i prostym rozwiązaniom technicznym (m.in. turbosprężarka ze stałą geometrią łopatek w wersji 88KM, osprzęt rozrządu napędzany paskiem zębatym), motor odwdzięcza się długą żywotnością – zdarzają się egzemplarze regularnie serwisowane, które bez napraw kapitalnych przekroczyły 350-400 tys. km. Silnik jest dość ekonomiczny, i w warunkach mieszanych spala ok. 5-5,5 l/100 km, a poza miastem niewiele ponad 4 l/100 km. Niewątpliwą zaletą jest stosunkowo dobra kultura pracy jak na małego diesla (choć wyczuwalne są wibracje przy wyższych obrotach). Do najczęstszych usterek zalicza się wycieki paliwa z pompy wysokiego ciśnienia, zapychanie filtra cząstek stałych w autach eksploatowanych głównie w mieście, sporadyczne problemy ze wtryskiwaczami (zwykle przy większych przebiegach) oraz awarie sprzęgła dwu-masowego w wersjach z większym momentem (choć tutaj usterki pojawiają się znacznie rzadziej niż w mocniejszych wersjach). Użytkownicy doceniają jednostkę za relatywnie tanią obsługę (zamienniki i koszty serwisu są na rozsądnym poziomie), natomiast na minus należy zaliczyć nieco głośniejszą pracę po rozruchu i przeciętną elastyczność przy pełnym obciążeniu. Reasumując – 1.5 CRDI D4FA to przykład trwałego, przewidywalnego silnika do spokojnej jazdy w codziennych warunkach, który w odpowiednio eksploatowanych autach okazuje się jednym z mniej kłopotliwych diesli w segmencie aut kompaktowych.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 16V CRDI 88KM D4FA – Hyundai i30, Kia Ceed, Hyundai...