Silnik 1.5 BlueHDi DV5RCE o mocy 110 KM to nowoczesna, czterocylindrowa jednostka wysokoprężna opracowana przez koncern PSA, wykorzystywana w takich modelach jak Peugeot 308 czy Citroën C4. Motor ten należy do najnowszej generacji diesli francuskiego producenta (rodzina DV5), zaprojektowanej pod kątem osiągnięcia rygorystycznych norm emisji spalin (Euro 6d-TEMP), wysokiej wydajności paliwowej oraz poprawy komfortu pracy. Z pojemności 1499 cm³ osiąga 110 KM (przy 3750 obr/min) oraz 250 Nm momentu obrotowego (dostępnego praktycznie od 1750 obr/min). Zastosowano tu rozrząd napędzany paskiem w mokrej kąpieli olejowej (co redukuje szansę na jego przedwczesne zużycie i hałas), turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek oraz nowoczesny układ wtrysku common rail. Do mocnych stron tej jednostki zalicza się bardzo niskie zużycie paliwa – nawet poniżej 4 l/100 km w trasie, przy zachowaniu zadowalających osiągów w codziennej jeździe. Użytkownicy na forach i w portalach branżowych pozytywnie oceniają także wysoką kulturę pracy, niższą głośność i niewielki poziom drgań – silnik dobrze izoluje dźwięki zarówno podczas rozruchu, jak i w warunkach miejskich. Za wady uznaje się początkowe problemy z zapychaniem filtra DPF przy użytkowaniu głównie w mieście, a także sporadyczne przypadki przedwczesnego rozciągania się paska napędu osprzętu (zwłaszcza pierwsze generacje). Wielu mechaników chwali nową wersję wtryskiwaczy i poprawione układy recyrkulacji spalin (EGR), co ograniczyło przypadki awarii w porównaniu do wcześniejszych BlueHDi 1.6. Z czasem mogą pojawić się typowe usterki elementów układu oczyszczania spalin (AdBlue, SCR), ale są one raczej typowe dla każdej współczesnej jednostki wysokoprężnej. Jako zalety użytkownicy wskazują solidną elastyczność, dobre wyważenie między osiągami a ekonomiką oraz dość niskie koszty obsługi serwisowej (dostępność części zamiennych, dobra baza serwisowa).
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 BLUEHDI 110KM DV5RCE – Peugeot 308, Citroën C4 – dane...