Silnik 1.5 BlueHDi 16V DV5RD o mocy 102 KM to kolejna nowoczesna jednostka wysokoprężna z gamy PSA wykorzystywana głównie w mniejszych samochodach: Peugeot 208, Citroën C3, Opel Corsa F. Dysponuje czterema cylindrami, 16-zaworową głowicą, pojemnością 1499 cm³, systemem wtrysku typu common rail o wysokim ciśnieniu i turbosprężarką ze zmienną geometrią łopat. Posiada także katalizator SCR (z AdBlue), filtr DPF i jest zgodny z normą Euro 6d. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest od niskich obrotów (1750 obr/min), co zapewnia sprawną jazdę zarówno w mieście, jak i na trasie. Użytkownicy bardzo pozytywnie oceniają silnik za niezwykle niskie spalanie (w trasie nawet 3,5–4,0 l/100 km, w mieście około 5 l/100 km), bardzo dobre wyciszenie kabiny i „cywilizowaną” charakterystykę pracy – motor jest jednocześnie dynamiczny i komfortowy podczas spokojnej jazdy. Wśród zalet wymienia się także rozsądne koszty obsługi, dużą dostępność części, niewielkie koszty przeglądów oraz relatywnie prostą konstrukcję jak na współczesne normy emisji spalin. Do wad zalicza się początkowe przypadki awarii układu AdBlue i sterownika, obowiązek częstej eksploatacji na trasach (by uniknąć przedwczesnego zapchania filtra DPF), niewielki „zapas” mocy podczas jazdy z pełnym obciążeniem oraz wymogi dotyczące wysokiej jakości oleju silnikowego. Sporadycznie raportowano rozciąganie się paska rozrządu w pierwszych latach produkcji, ale problem wyeliminowano w kolejnych wypustach. Ogólnie silnik uchodzi za udaną konstrukcję – bardzo ekonomiczną, stosunkowo wygodną w serwisowaniu; idealną dla kierowców poszukujących oszczędnych, trwałych diesli do codziennych zastosowań miejskich i podmiejskich.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 BLUEHDI 16V 102KM DV5RD – Peugeot 208, Citroën C3, Opel...