Silnik 1.5 BLUEHDI 16V 120KM DV5RC – Peugeot 308, Citroën C4, Opel Crossland – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Jednostka 1.5 BlueHDi 16V 120KM DV5RC to czterocylindrowy diesel o pojemności 1499 cm³, dostępny w modelach takich jak Peugeot 308, Citroën C4, Opel Crossland. Nowoczesna konstrukcja spełniająca normę Euro 6d-TEMP została wyposażona w wtrysk common rail, rozrząd napędzany paskiem tzw. „w oleju”, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, DPF oraz system SCR z AdBlue. Silnik generuje 120 KM przy 3750 obr/min i aż 300 Nm momentu obrotowego dostępnego wcześnie, już przy 1750 obr/min. W praktyce przekłada się to na bardzo dobrą elastyczność, żwawość podczas jazdy po mieście i komfortowe podróżowanie drogami szybkiego ruchu. Do głównych zalet należy wyjątkowo niskie spalanie (realnie 4,0–4,8 l/100 km), wysoka kultura pracy, cicha praca na biegu jałowym oraz prawidłowa dynamika nawet przy pełnym obciążeniu. Użytkownicy zwracają uwagę na niezawodność (przy regularnym serwisie), brak poważnych awarii i dobrze dopracowany układ oczyszczania spalin. Do minusów zalicza się wysokie wymagania dotyczące jakości oleju (norma PSA B71 2010), wrażliwość na jakość paliwa, a także konieczność nierzadkiego dolewania AdBlue. Raportowano sporadyczne przypadki zapchania filtra DPF w bardzo eksploatowanych miejskich egzemplarzach oraz nieliczne problemy z osprzętem AdBlue i EGR (problem dotyczył głównie pierwszych partii). Koszty części i serwisu są umiarkowane, a zamienniki powszechnie dostępne. Silnik szczególnie polecany jest kierowcom szukającym wyważenia między osiągami a ekonomiką oraz mało problematycznej technologii nowoczesnego diesla, również po kilku latach eksploatacji.