1.5 CRDI D3EA oraz nowszy D4FA to popularne silniki wysokoprężne stosowane szeroko w samochodach Hyundai i Kia – modelach i20, Accent, Getz, Ceed oraz Rio. Konstrukcja koreańska bazuje na czterocylindrowym bloku, 16-zaworowej głowicy, wtrysku Common Rail oraz turbosprężarce, zależnie od wersji o zmiennej lub stałej geometrii łopatek. Starszy D3EA miał 82-102KM, nowszy D4FA – 110-115KM. Wielką zaletą tych jednostek jest bardzo niskie spalanie (średnio 4-5l/100km), dobra dynamika i elastyczność szczególnie w codziennej jeździe miejskiej oraz pozytywna opinia o trwałości silnika i osprzętu. Szczególnie cenią je floty i osoby szukające taniego, prostego w eksploatacji diesla – silnik dobrze znosi duże przebiegi i nie jest przesadnie skomplikowany konstrukcyjnie. Zaletą jest także łańcuch rozrządu (w nowszych wersjach), co oznacza brak regularnych kosztów jego wymiany. Do minusów użytkownicy zaliczają: awarie turbosprężarki przy wysokich przebiegach, powtarzające się wycieki oleju, sporadyczne usterki wtryskiwaczy (Simos), oraz przede wszystkim – podatność na występowanie nagaru w dolocie i zaworze EGR. Zimą bywa problematyczne odpalanie przy niskiej jakości paliwie, a po przekroczeniu 200 tys. km należy liczyć się z wymianą dwumasy i sprzęgła. Opinie kierowców podkreślają, że jednostka CRDI jest „nie do zdarcia”, jeśli użytkownik przestrzega interwałów wymiany oleju i stosuje filtry dobrej jakości. Wielu właścicieli deklaruje przebiegi ponad 300 tys. km bez poważnych napraw. Największe plusy to tania eksploatacja, trwałość i niezłe osiągi, minusy – przeciętna kultura pracy, niekiedy kłopotliwe ogrzewanie wnętrza zimą i ryzyko awarii turbiny przy nieterminowej wymianie oleju.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 CRDI D3EA D4FA – Hyundai i20, Hyundai Accent, Kia Rio,...