Silnik 1.5 dCi rodziny K9K to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najczęściej spotykanych nowoczesnych diesli koncernu Renault, dostępny w szerokiej gamie modeli – od Clio, przez Megane i Scenic, aż po Dacię Duster. Jego produkcja rozpoczęła się na początku XXI wieku i trwa do dziś, ze stopniowymi modernizacjami. Motor ten występuje w wersjach o mocy od 65 do niemal 120KM i obsługuje zarówno miejskie auta segmentu B/C, jak i crossovera. Technicznie to czterocylindrowa, szesnastozaworowa jednostka z wtryskiem Common Rail i turbosprężarką (czasami z intercoolerem), charakteryzująca się niewielką masą własną, niskim zapotrzebowaniem na paliwo i kompaktowymi wymiarami. Do zalet silnika K9K należy bardzo niskie spalanie – średnio 4–5l/100km, naprawdę przyzwoita elastyczność (zwłaszcza w mocniejszych wersjach), spokojna praca oraz fakt, że motor podoła zarówno w mieście, jak i podczas dalszych tras. Wielu użytkowników podkreśla bardzo dobrą dostępność części zamiennych oraz umiarkowane koszty serwisu. Wczesne wersje K9K miały jednak specyficzne wady: częstym problemem była awaria wtryskiwaczy (szczególnie firmy Delphi o numerach końcowych -820…), pompowtryski czy wytarcia panewek korbowodowych prowadzące do zatarcia jednostki (najczęściej przed 200 tys. km). Regularna wymiana oleju (zalecane interwały co max. 15 tys. km zamiast deklarowanych 30) pozwala wydłużyć trwałość silnika. W niektórych rocznikach zdarzały się awarie pompy wysokiego ciśnienia, EGR, rzadziej koła dwumasowego. Użytkownicy cenią silnik za kulturę pracy, dynamikę i bardzo niskie spalanie. Za minusy uchodzą głośność powyżej 3500obr/min, delikatność układu rozrządu (pasek z pompą wodną, trzeba pilnować wymiany), wrażliwość na jakość paliwa i wtryskiwaczy. W najnowszych wersjach (po 2011 roku) K9K uchodzi za jedną z najbardziej dopracowanych i niezawodnych turbodiesli tej klasy. Statystyki awaryjności uległy poprawie, ale podstawą są regularne przeglądy oraz niezlecanie silnika długim interwałom wymiany oleju. Podsumowując: K9K można polecić osobom szukającym oszczędnego, taniego w eksploatacji diesla i potrafiącym zadbać o profilaktyczną obsługę mechaniki oraz jakość tankowanego paliwa.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 DCI RENAULT K9K – Renault Clio, Megane, Scenic, Dacia Duster...