Silnik 1.5 DDiS montowany przez Suzuki w modelach Swift, Ignis oraz SX4 to de facto konstrukcja Renault K9K – identyczna technicznie z wersjami stosowanymi w Clio czy Meganach, lecz zestawiona ze skrzyniami i elektroniką Suzuki. Moc od 65 do 86KM (w zależności od wersji i rocznika) pozwala na sprawne napędzanie lekkich, miejskich Suzuki, przy zachowaniu bardzo dobrego spalania rzędu 4–5l/100km. Silnik posiada 16-zaworową głowicę, turbosprężarkę, wtrysk Common Rail Delphi i jest stosunkowo lekki. Główne zalety konstrukcji to znakomita elastyczność w dolnym zakresie obrotów, bardzo niskie spalanie zarówno w mieście jak i w trasie, oraz – co podkreślają użytkownicy – duża ilość tanich, łatwo dostępnych części zamiennych. Spora trwałość jednostki (przy odpowiedniej eksploatacji i regularnej wymianie oleju) sięga nawet 350–400 tys. km. Niestety, właściwości eksploatacyjne nie ograniczają się tylko do atutów. Liczne są sygnały o awaryjnych wtryskiwaczach Delphi (objawy to nierówna praca, kopcenie, łatwość zapowietrzania się układu), możliwych wyciekach spod uszczelki głowicy oraz przedwczesnym zużyciu panewek korbowodowych (szczególnie wersje z początku produkcji i przy długich interwałach wymiany oleju). W egzemplarzach zaniedbanych pojawia się również problem z zaworem EGR, turbiną czy osprzętem (przepływomierz, pompa wody, alternator). Sprawne i właściwie eksploatowane silniki potrafią odwdzięczyć się długą i ekonomiczną jazdą, są bardzo popularne jako niezawodne wozidła miejskie. Warto regularnie wymieniać olej (najlepiej co 12–15 tys. km), korzystać z dobrego paliwa i nie bagatelizować pierwszych objawów nietypowej pracy jednostki. Generalnie – jeśli dba się o serwis oraz wymienia awaryjne wtryskiwacze na nowe lub regenerowane dobrej jakości, silnik Suzuki 1.5 DDiS jest ekonomiczną oraz relatywnie trwałą propozycją do lekkich samochodów segmentu B i crossoverów.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 DDIS 65–86KM RENAULT K9K – Suzuki Swift, Ignis, SX4 –...