Silnik 1.5 DTD X15D ISUZU – Opel Corsa, Astra, Combo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.5 DTD X15D konstrukcji Isuzu to jednostka dobrze znana miłośnikom samochodów Opla z przełomu lat 90. i początku XXI wieku. Występował m.in. w modelach Opel Corsa, Astra oraz użytkowych Combo, stanowiąc alternatywę wobec większych diesli oraz starszych jednostek wolnossących. Silnik ten to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna z turbo o pojemności 1488 cm3, generująca moc 67 KM (w niektórych wariantach do 75 KM) i maksymalny moment obrotowy blisko 130 Nm. Wyróżnia się zastosowaniem układu wtryskowego pośredniego oraz turbosprężarki bez intercoolera, co pozwala na uzyskanie przyzwoitej dynamiki przy umiarkowanym zużyciu paliwa (średnio 5,0–5,5 l/100 km). Jedną z największych zalet X15D są jego prosta, nieskomplikowana budowa oraz niewielka awaryjność układu rozrządu (stosowany jest pasek, ale silnik nie jest kolizyjny), co czyni go dobrym wyborem dla osób szukających taniego w eksploatacji diesla do miasta i na dłuższe trasy. Użytkownicy chwalą silnik za wysoką trwałość bloku i głowicy, niską awaryjność (poza wiekiem) oraz wyjątkowo łatwą obsługę serwisową – wiele napraw można wykonać we własnym zakresie. Do wad należy zaliczyć stosunkowo głośną pracę, szczególnie przy zimnych rozruchach, słabą elastyczność na niskich obrotach i umiarkowaną dynamikę – przy pełnym obciążeniu auto nie jest zbyt zrywne. Typową bolączką starszych egzemplarzy jest wyciek oleju z uszczelki pokrywy zaworów, problemy z osprzętem alternatora, zużycie turbosprężarki oraz elementów wtrysku (głównie po dużych przebiegach). Opinie użytkowników podkreślają też podatność na korozję osprzętu silnika i dolotu oraz konieczność regularnej wymiany filtra powietrza i paliwa, aby uniknąć poważniejszych usterek. Mimo tych niedogodności, silnik X15D ISUZU uznawany jest za jeden z najbardziej wytrzymałych małych diesli segmentu miejskiego oraz kompaktowego, który z powodzeniem przejeżdża setki tysięcy kilometrów bez poważnych napraw. Dla osób szukających ekonomicznego i prostego diesla w tanim Oplu z lat 90., to często “pewniak” na rynku wtórnym.