Silnik 1.5 EcoBlue 8V 120–125 KM Panther – Ford – modele: Transit, Tourneo, Transit Connect, Ranger – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.5 EcoBlue 8V Panther Forda był odpowiedzią koncernu na zaostrzone normy emisji spalin i oczekiwania wobec ekonomicznych, trwałych jednostek wysokoprężnych w lekkich pojazdach użytkowych. Zaprojektowany przede wszystkim z myślą o popularnych modelach dostawczych – Transit, Transit Connect, Tourneo oraz Ranger, dysponuje mocą 120 lub 125 KM (w zależności od wariantu) i momentem obrotowym 270–300 Nm już od 1750 obr/min. Wyposażony w łańcuch rozrządu (trwała konstrukcja), wtrysk bezpośredni Common Rail, bardzo wydajną turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek oraz zaawansowany układ recyrkulacji spalin (EGR), cechuje się relatywnie niskimi kosztami eksploatacji oraz bardzo dobrymi parametrami zużycia paliwa (6,0–7,0 l/100 km nawet w załadowanym vanie). Jednostka 1.5 EcoBlue przeszła specjalną modernizację pod kątem odprowadzania ciepła, poprawionej filtracji sadzy (DPF) i zmniejszonego tarcia wewnętrznego. Do jej zalet należy wysoka kultura pracy (silnik jest cichszy od konkurencyjnych diesli), równomierna i przewidywalna reakcja na gaz oraz przyzwoita elastyczność nawet przy niskich obrotach. Użytkownicy modelu chwalą trwały osprzęt, długi interwał wymiany oleju oraz rozsądną cenę części zamiennych. Niestety, jak każdy nowoczesny diesel, jednostka nie jest pozbawiona wad – typowe problemy to sporadyczne awarie zaworu EGR (szczególnie w samochodach pokonujących większość kilometrów w mieście), podatność na zatykanie się filtra DPF (krótkie trasy, zaniedbanie wymiany oleju), uszkodzenia czujników NOx oraz sporadyczne wycieki oleju z okolic pokrywy zaworów. Rozruch na mrozie niektórym użytkownikom sprawia pewne kłopoty, zwłaszcza przy wyeksploatowanym akumulatorze. Mimo tych niedogodności, większość opinii kierowców wskazuje na bardzo dobrą relację kosztów eksploatacji do osiągów i trwałości, szczególnie w zastosowaniach flotowych i wśród firm kurierskich. Jednostka EcoBlue 1.5 Panther to aktualnie jeden z częściej polecanych nowoczesnych diesli w Fordach użytkowych i rodzinnych vanach.