Silnik 1.5 ECOTEC Diesel F15DVC to nowoczesna jednostka napędowa wprowadzona przez Opla w odpowiedzi na zaostrzone europejskie normy emisji spalin. Występuje m.in. w Oplu Astra K i Grandland, oferując moc 105 KM (czasem także w wersji 122 KM) przy 3500 obr/min i moment obrotowy wynoszący 250 Nm. Konstrukcja ta wykorzystuje nowoczesny wtrysk bezpośredni Common Rail (ciśnienie do 2,000 barów), turbo ze zmienną geometrią, rozrząd napędzany paskiem oraz zaawansowany układ oczyszczania spalin (SCR, AdBlue, DPF). Zaletą F15DVC jest bardzo niskie spalanie (średnio 4,0–4,5 l/100 km), cicha i płynna praca, dobra dynamika w trasie oraz bardzo niska emisja NOx i cząstek stałych. Opinie użytkowników podkreślają wysoką kulturę pracy, szybkie nagrzewanie się wnętrza, dużą odporność na przegrzewanie i nowoczesny, estetyczny osprzęt pod maską. Za wady uznaje się podatność filtra DPF na zapychanie (zwłaszcza przy dużym udziale jazdy miejskiej i krótkich odcinkach), kosztowną wymianę osprzętu układu AdBlue w razie awarii, trudniejszy dostęp serwisowy oraz delikatność układu EGR (nagary, wymiana po 100–150 tys. km). Najbardziej awaryjne elementy to czujniki ciśnienia, wtryski oraz pompa wysokiego ciśnienia. Silnik nie jest specjalnie podatny na wysokie zużycie oleju ani poważniejsze przegrzania. Ogółem użytkownicy cenią F15DVC za nowoczesność, relatywnie dobre osiągi i wysoki komfort, sugerują jednak regularne serwisowanie oraz korzystanie z dobrego paliwa i wykonywanie regeneracji układów DPF/AdBlue zgodnie z zaleceniami producenta. Przy odpowiedniej eksploatacji silnik potrafi przejechać setki tysięcy kilometrów bez poważnego remontu.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 ECOTEC DIESEL 105KM F15DVC – Opel Astra K, Grandland –...