Silnik 1.5 R3 CDI 12V OM639.93 – Mercedes Vaneo, Mercedes W168 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.5 R3 CDI 12V OM639.93 to trzycyfrowa, turbodieslowska jednostka Mercedesa, montowana głównie w modelach Vaneo i W168 (A-klasa). Ten trzycylindrowy motor o pojemności 1493 cm3 generuje moc do 95KM i moment obrotowy rzędu 210Nm, uzyskiwany przy niskich obrotach dzięki turbosprężarce z zaworem upustowym. OM639 był jednym z pierwszych silników wysokoprężnych Mercedesa z technologią Common Rail w tym segmencie. Zalety doceniane przez użytkowników to niskie spalanie (średnio 4,5–5,2l/100km), przyzwoita dynamika w mieście, prostota konstrukcji i relatywnie niewielkie gabaryty, pozwalające na montaż poprzeczny. Silnik uchodzi za długowieczny (przebiegi rzędu 300–400 tys. km nie są rzadkością), dobrze znosi jazdę z pełnym obciążeniem i jest dość łatwy w podstawowej obsłudze serwisowej. Wady to charakterystyczna praca trzycylindrowa (wibracje na niskich obrotach, hałas), słabe wyciszenie komory silnika w starszych modelach, a także wyeksponowana awaryjność wtryskiwaczy i pompy wysokiego ciśnienia (podatne na kiepskie paliwo). Typowe usterki obejmują również wycieki oleju z uszczelek, awarie koła dwumasowego, a w bardzo zadbanych egzemplarzach – zapychanie filtra DPF oraz problemy z elektroniką. Użytkownicy zwracają uwagę na niski koszt napraw w porównaniu do dużych diesli Mercedesa, jednak coraz trudniej jest znaleźć zadbane jednostki z autentycznie niższym przebiegiem. Dla osób szukających taniego, praktycznego diesla do miasta i sporadycznej trasy, OM639 jest wciąż rozsądną propozycją, pod warunkiem dokładnej diagnostyki przy zakupie.