Silnik 1.5 SKYACTIV D o mocy 105KM z oznaczeniem S5 DPTS stanowi ciekawą alternatywę dla klasycznych diesli w segmencie B i C. Mazda, rozwijając tę jednostkę, postawiła na lekkość, niskie opory tarcia i znikomą emisję NOx, zachowując jednocześnie dobry poziom momentu obrotowego (270Nm dostępne od 1600 obr./min) i przyzwoite osiągi (przyspieszenie do 100km/h w ok. 11s). Dzięki obszernym zabiegom inżynieryjnym (niskie sprężanie, lekka konstrukcja, precyzyjny Common Rail, zmienne fazy rozrządu, aluminiowy blok i głowica), silnik odznacza się bardzo niskim spalaniem – realne wartości to 3,7–4,2l/100km. Główne zalety podawane przez użytkowników to bardzo cicha i kulturalna praca, szybkie nagrzewanie się, niskie spalanie nawet w mieście oraz emisja spalin poniżej restrykcyjnych europejskich limitów. Silnik doskonale pasuje do lekkich aut Mazdy (2, 3, CX-3), zapewniając poprawną dynamikę, a przy tym nie wymaga częstego serwisowania ponad standardowe wymiany oleju i filtrów. Wady systemowe to wciąż duża wrażliwość na krótkie trasy – zapychanie DPF, konieczność regularnych jazd autostradowych, stosunkowo wysokie koszty części zamiennych (oryginalne podzespoły), oraz spora liczba akcji serwisowych (problemy z układem EGR, pompy oleju w najstarszych rocznikach, rzadziej – pompa wysokiego ciśnienia). Użytkownicy chwalą trwałość układu rozrządu (łańcuch), skarżą się natomiast na usterki wtryskiwaczy po dużych przebiegach i podwyższoną olejoodporność. Ogólnie rzecz biorąc, SKYACTIV D 1.5 uchodzi za nowoczesny silnik diesla o dobrym bilansie mocy do masy, niskim apetycie na paliwo i stosunkowo drobnych, znanych już problemach serwisowych. W modelu CX-3 zapewnia elastyczność potrzebną do jazdy w trasie, w „dwójce” i „trójce” daje satysfakcję z dynamicznej, ekonomicznej jazdy na co dzień.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.5 SKYACTIV D 105KM S5 DPTS – Mazda 2, Mazda 3,...