Silnik 1.5 TDCi 8V 75 KM DLD‑415 – Ford – modele: Fiesta, B‑Max, C‑Max, Fusion –  dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.5 TDCi 8V o mocy 75 KM (seria DLD-415) to najbardziej podstawowa wersja nowoczesnego diesla spotykana w popularnych Fordach (głównie Fiesta, B-Max, C-Max, Fusion). Konstrukcyjnie jest identyczny z silnikami o wyższej mocy tej serii, różni się jednak wyłącznie oprogramowaniem sterownika i współpracującą elektroniką. Jednostka czterocylindrowa, z bezpośrednim wtryskiem Common Rail, turbosprężarką o stałej lub, rzadziej, zmiennej geometrii, spełnia normy emisji Euro 6. Silnik generuje „papierowe” 75 KM i 190 Nm, co zapewnia bardzo oszczędną pracę podczas spokojnej jazdy – realne spalanie w Fieście czy B-Maxie to 4,0–4,6 l/100 km (w trasie udaje się zejść nawet poniżej 4 l). Jednostkę tę chwali się za prostotę, brak koła dwumasowego w części wersji, niską cenę zakupu oraz bardzo długą żywotność mechaniki (przy regularnych wymianach oleju, filtrów i dobrym paliwie). Użytkownicy podkreślają praktycznie nieistniejący problem z przegrzewaniem, wysoką efektywność zimą i brak drogich „ekstrasurowanych” elementów. Z wad wymienić trzeba bardzo przeciętną dynamikę – auto z tym motorem nie nadaje się do jazdy z kompletem pasażerów po trasach ekspresowych, a przy wyprzedzaniu trzeba planować manewry ze znacznym wyprzedzeniem. Typowe usterki dotyczą układów DPF (przy krótkich, miejskich odcinkach ulega szybkiemu zapchaniu), awarii EGR oraz sporadycznie wtryskiwaczy. Zdarzają się też pojedyncze przypadki zużycia pompy paliwa, co przy dużych przebiegach nie jest zaskoczeniem. Przy regularnym serwisie i dobrej jakości filtrach silnik 1.5 TDCi 75 KM uchodzi jednak za ekonomiczny i bardzo trwały napęd, ceniony zwłaszcza przez taksówkarzy i firmy. Opinie są przeważnie pozytywne, jeśli nie oczekuje się sportowych wrażeń za kierownicą.