Silnik 1.6 16V Multijet I 105 KMto jeden z filarów włoskiej myśli inżynieryjnej z przełomu lat 2000/2010, stosowany przez Fiata, a także pod innymi markami koncernu FCA w modelach Bravo, Panda, 500X i Tipo. Oparty o żeliwny blok, czterocylindrową głowicę i turbo ze zmienną geometrią oraz zaawansowany system Common Rail (Multijet I generacji), uchodzi za wyjątkowo udany kompromis między trwałością, wydajnością i umiarkowanymi kosztami serwisu. Oferuje 105 KM i 290 Nm przy niskich obrotach (1500–2500 obr./min), daje realne zużycie paliwa 4,8–6,0 l/100 km w zależności od masy pojazdu. Dużą zaletą Multijet 1.6 jest elastyczność, łatwość serwisu i przystępna cena podzespołów. Użytkownicy chwalą legendarną wręcz odporność na kiepskie paliwo, możliwość długiej eksploatacji bez poważniejszych remontów (egzemplarze powyżej 350 000 km są realne). Wśród plusów wymienia się także sprawnie działający rozrząd na pasku i bardzo solidne układy dolotowe, a nawet odporność na dłuższe wymiany oleju. Do klasycznych wad należy duża wrażliwość na zatykanie się DPF przy typowo miejskiej eksploracji, możliwość zapchania EGR oraz pojawiające się po bardzo dużych przebiegach wycieki z turbo bądź pompy wody. Sporadycznie w starszych rocznikach pojawiał się problem nierównej pracy na zimno (usterki czujników, MAP lub wystarczyło przeczyszczenie przepływomierza). W praktyce to bardzo trwały diesel z dużą tolerancją na przebiegi i błędy eksploatacyjne, choć regularny serwis i dobrej jakości olej są kluczowe. Mechanicy podkreślają możliwość nawet taniego chiptuningu do wartości 120–130 KM bez ryzyka utraty trwałości. Multijet 1.6 105 KM pozostaje pewniakiem rynku wtórnego, jeśli wymaga się ekonomii, elastyczności i serwisowej ogólnodostępności wśród kompaktów Fiata, Jeepa czy Alfy Romeo.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.6 16V Multijet I 105 KM – Fiat – modele: Bravo, Panda, 500X,...