Silnik 1.6 16V Multijet I 90 KMto kolejna odmiana legendarnej rodziny diesli Fiata, bardzo popularna w gamie kompaktów, miejskich hatchbacków i crossoverów – Bravo, Punto EVO, Panda, 500, a także modele Jeep i Opel. Jest to jednostka czterocylindrowa, turbodoładowana, z 16-zaworową głowicą, bazująca na wyjątkowo trwałym systemie common rail pierwszej generacji (Multijet I). Problemy starej szkoły, czyli ryzyko zapchania przewodów paliwowych i uszczelek wtrysku tu praktycznie nie występuje, a sama jednostka słynie z bardzo dobrego rozłożenia momentu – już od 1500 obr./min dostępne jest 200–220 Nm. Zaletą tej wersji, podkreślaną przez użytkowników, jest wyjątkowo niskie spalanie: przeciętnie ok. 4,5–5,0 l/100 km, wysoka odporność na „Gorsze” paliwo i ponadprzeciętna trwałość. Wersje bez DPF mogą bez problemu osiągać przebiegi powyżej 350 tys. km. Mechanicy zalecają regularną wymianę rozrządu i pilnowanie jakości oleju – a poważniejsze naprawy układu zasilania występują głównie po zaniedbaniach lub przy ogromnych przebiegach. W porównaniu do wersji 105/120/130 KM 90-konna odmiana uchodzi za bardzo przewidywalną, choć nie rozpieszcza dynamiką przy pełnym obciążeniu (na autostradzie i górskich trasach trzeba liczyć się z planowaniem manewrów wyprzedzania). Opinie użytkowników podsumowują ją jako diesla bardzo taniego w serwisie, łatwego w naprawie i wytrzymałego, jeśli tylko pilnuje się oleju, filtra powietrza i świec żarowych. Do wad należą sporadyczne wycieki z uszczelki głowicy i wczesny problem z poduszką silnika (Fabryczne poprawki usunęły) oraz relatywnie głośna praca na zimno. Sumarycznie – Multijet I 90 KM polecany jest tym, którzy cenią prostotę, oszczędność i serwisowy „spokój” przez wiele lat eksploatacji.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.6 16V Multijet I 90 KM – Fiat – modele: Bravo, Punto, Panda,...